Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Reclamació per responsabilitat de l’administració municipal per un robatori a la piscina de la Devesa
2020/DCG/179 - Recomanació REBUTJADA

La ciutadana IdC va presentar una reclamació per responsabilitat de l’administració municipal per un robatori a la piscina de la Devesa. La reclamació la va presentar el 9 de juliol de 2019 i va donar lloc a l’expedient 2019033307. 

En data 1 d’octubre de 2020 va presentar queixa davant la Defensora, perquè no tenia resposta.

Verificats els tràmits, hem constatat que la darrera actuació és de setembre de 2021, sense que consti, encara, la resolució de l’expedient. 

Tot i que ja hi ha hagut recomanacions de l’anterior Defensor 2021/DCG/113-O, 2021/ DCG/74-O i també aquesta defensora va dirigir una recomanació d’ofici a l’Alcaldia en aquest sentit 2021/DCG/205-O al no haver obtingut cap resposta ni actuació de cap mena per donar-hi compliment, em veig en l’obligació de recomanar la resolució immediata d’aquest expedient per no generar més indefensió a la ciutadana.

La Llei 39/2015 de l'1 d’octubre que regula el procediment administratiu, estableix que l’administració té obligació de tramitar els expedients i d’adoptar totes les mesures necessàries per remoure els obstacles en la seva tramitació i que a més té obligació de resoldre en el termini màxim que estableix la norma -que no pot excedir de sis mesos- i que es pot ampliar excepcionalment (articles 21, 23 i 24).

Atès que l’obligació de resoldre de l’administració deriva directament de l’exercici del dret fonamental de petició de l’article 29.2 de la CE i del 29.5 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya.

Atès que l’administració té l’obligació d’habilitar els mitjans personals i materials per complir amb el despatx adequat dels expedients, i a més el personal és directament responsable de complir els terminis establerts, segons els articles 20.5 i 20.6 de la llei de procediment administratiu.

Atès que el silenci administratiu no deixa sense efecte l’obligació de l’administració de resoldre, i no pot ser una excusa per justificar la seva inactivitat. 

Atès que si al final la ciutadania desisteix de continuar amb la seva reclamació desanimada per la manca de resposta perquè no vol o no pot iniciar un procediment judicial contra la inactivitat de l’administració o el silenci, estem vulnerant aquest dret fonamental.

Atès que el retard i la inactivitat de l’Ajuntament està vulnerant el dret de la ciutadana a obtenir aquestes resposta en el termini que estableix al norma i en molts casos ni tan sols s’ha notificat o utilitzat la pròrroga que permet l’article 23 per motius extraordinaris.

Atès que la ciutadania en general desconeix què ha de fer en els casos que l’administració no ha resolt, ni té perquè acudir al jutjat contenciós administratiu contra el silenci, perquè el cost que això li suposa sovint supera l’interès econòmic de la reclamació.

Atès que la queixa de la ciutadana fa referència a la inactivitat de l’administració, atès que fa gairebé tres anys que espera que li diguin alguna cosa, i a la manca de resposta en algun sentit o altre, el que a l’entendre d’aquesta defensora no s’ha solucionat perquè no s’han habilitat els mitjans materials com diu la llei per resoldre aquesta situació.

Atès que existeixen ja tres recomanacions anteriors efectuades pel defensor anterior i també per mi mateixa 2021/DCG/74-O, 2021/DCG/113-O, 2021/DCG/205-O la Defensora de la Ciutadania formula la següent:

RECOMANACIÓ


Que es resolgui de forma immediata l’expedient de responsabilitat patrimonial instat per la Sra. Ingrid del CFF, número 2019033307 en reclamació dels danys per robatori a les instal·lacions municipals de la piscina de la Devesa, en el sentit d’estimar o desestimar la seva reclamació.

Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o la rectificació d’errors d’acord amb l’article 109 i 106 de la Llei 30/50 de 1 d’octubre. Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.

Aquesta recomanaciógaranteix l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar