Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Devolució d'una multa pagada per parar el vehicle en una cruïlla o intersecció perquè se li va notificar que no era al lloc en el moment de la denúncia i considera que no és cert
2021/DCG/186 - Recomanació REBUTJADA

La senyora MDBC va ser sancionada per “parar el vehicle en una cruïlla o intersecció”, al carrer Tomàs de Lorenzana cantonada amb carrer Barcelona, en data 4 d’agost de 2021, segons la notificació que va rebre, en la qual a més consta que no se li va poder entregar la denúncia “per trobar-se absent”.

La senyora B ha pagat la multa voluntàriament amb descompte, però denuncia que els fets que se li han atribuït a la notificació de la sanció  no són certs  i que hi ha errors, circumstàncies que segons aquesta defensora poden invalidar la denúncia. 

La senyora B diu que és incomprensible que li diguin que va parar el vehicle en una intersecció i que no se li va notificar perquè no era al lloc en el moment de la denúncia, atès que ella es va limitar a parar un moment per recollir una persona i continuar la marxa. Tal com diu la denúncia, doncs, només va parar, i després va continuar la marxa, de manera que és impossible que no se li pogués notificar perquè  no estigués al lloc. En aquest cas la infracció hauria estat per estacionar  indegudament el vehicle. 

El butlletí de denúncia no li va ser notificat al moment i el  motiu que s’hi fa constar no coincideix amb el que posteriorment s’indica en la notificació de la infracció. En efecte, mentre que a la notificació que rep se li diu que estava absent en el moment de cometre la infracció - i, per tant, no hauria parat sinó estacionat -, a la denúncia l’agent indica que es va parar i que no se li va notificar pels motius 1 i 4. El motiu 1 correspon al fet que el conductor estigués absent, i, per tant, hauria estacionat i no tan sols parat; i el motiu 4 diu que “el vehicle denunciat no se’l va requerir perquè s’aturés per perill per la resta d’usuaris”, en conseqüència vol dir que estava circulant; i són dos motius totalment contradictoris.

Considero que en qualsevol cas si com es diu en la denúncia el vehicle estava parat - com reconeix la conductora, per recollir una persona - l’únic supòsit pel qual no se la va  poder notificar al moment podia ser el 4, i no l’1, de manera que la notificació de la sanció que se li envia conté un error en assenyalar que el motiu de no haver-li entregat la butlleta fou perquè estava absent, perquè en aquest cas el vehicle només podia estar estacionat, que no és el supòsit que va denunciar l’agent. 
Atès que és evident que existeixen unes contradiccions clares tant en la denúncia com en la posterior notificació, perquè un vehicle no pot estar parat i el seu conductor estar absent.

Atès que no és la primera vegada que tramitem queixes per aquestes mateixes circumstàncies.
Atès que el Reglamento General de Circulación contempla la diferència entre parada i estacionament, i prohibeix la parada a les interseccions i les seves proximitats únicament en els casos que això suposi dificultar la maniobra dels altres vehicles, o  generi perill per manca de visibilitat (art 94  d).
Atès que l’article 13 de l’Ordenança Municipal de Circulació té una redacció certament confusa perquè diu que “es prohibeix la parada en les cruïlles i interseccions, excepte en els xamfrans autoritzats, en els supòsits que no es dificulti la visibilitat ni obligui a fer maniobra brusca i reglamentaries”, tal com està redactat sembla com si quedés prohibida la parada quan no es dificulta la visibilitat, quan òbviament és tot el contrari. I el fet que l’expressió “excepte en els xamfrans autoritzats” vagi entre cometes fa entendre que la parada està prohibida en les cruïlles i interseccions sempre que dificulti la visibilitat i maniobrabilitat, (suprimint el No) que és el que seria lògic.
Atès que la presumpció de veracitat de les denúncies dels agents es pot desvirtuar no només per la prova en contra sinó, perquè en aquest cas hi ha contradiccions clares entre la denúncia i posterior notificació, que podrien invalidar clarament la denúncia. 

Atès que això no eximeix a l’agent de recollir els elements probatoris necessaris, i atès  que en qualsevol procediment sancionador s’han d’observar criteris de proporcionalitat a més d’interpretar els dubtes en favor del sancionat en aquest cas, considerant que es tracta d’una parada momentània i puntual,  sense absència del conductor, que no consta que molestés a ningú, n'hi hagués cap perill, ni problema per la circulació, formulo la següent:

RECOMANACIÓ

Que es deixi sense efecte la sanció imposada a la ciutadana DB, derivada del butlletí de denúncia 60038363, expedient sancionador 1400891, a l’empara del que disposen els article 106 i 109 de la Llei 39/2015 de procediment administratiu, amb tots els efectes legals i administratius que això comporti, així com la devolució dels imports pagats. 

Aquesta recomanació garanteix l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania. 

Tornar