Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Desestimació de dos recursos per dues sancions per accedir al Barri Vell sense autorització
2021/DCG/215 - Recomanació ACCEPTADA

El senyor JMF sol·licita la intervenció de la defensora en relació a dues multes  que van ser emeses en data 13 de juliol de 2021. 

La primera multa, expedient 1396769, butlletí de denuncia D0172420 per entrar al Barri Vell sense autorització, essent les dates dels accessos els dies 16, 18 i 22 de maig.

La segona multa, expedient 1396668, butlletí de denúncia D0172298, essent les dades dels accessos els dies 29 i 30 de maig i 10 de juny.

El senyor JMF va fer recurs contra aquestes sancions, recursos que li han estat desestimats amb una motivació tipus, sense examinar-les, ni atendre cap de les seves peticions de revisió.  

L’import de cadascuna de les multes es de 200 euros, que han estat abonades pel senyor JMF.

El ciutadà exposa que tenia permís per accedir al Barri Vell amb motiu que estava empadronat al carrer Portal Nou X, amb el vehicle matricula 0846JGH, i aquest permís caducava el 2024.

Exposa que ell va canviar l’empadronament de Girona a La Pera, i que amb el canvi d’empadronament es va anul·lar l’accés al Barri Vell sense que, prèviament, se li hagués notificat. Que a més ell va canviar d’empadronament, però continua tenint una plaça d’aparcament al carrer Portal Nou 1, on hi viuen els seus pares. 

A més a més les dues multes li arriben agrupades i emeses en la mateixa data, el 13 de juliol de 2021, tot i que per número de denúncia i expedient, la primera es correspon a accessos els dies 29 i 30 de maig, i 10 de juny, i la segona per accessos anteriors, els dies 16,18 i 22 de maig. Entén que si hagués rebut la primera abans, hagués pogut evitar la reiteració en els accessos i per tant la segona sanció.  

Aquesta defensora ha consultat amb el departament de Mobilitat i Via Pública quin és el sistema per obtenir l’autorització d’entrada al Barri Vell per tal de poder resoldre la problemàtica que es presenta quan, automàticament, es causa una baixa al padró però el titular del vehicle continua justificant una causa per accedir al Barri Vell (feina, plaça d’aparcament, recollida de fills que visquin al Barri Vell amb guarda i custodia compartida, o règim de visites, propietat, etc.).

A la sol·licitud que s’ha d’emplenar per poder circular pel barri vell en primer lloc cal identificar el vehicle, com és lògic, perquè és clar que aquest permís es refereix a una matricula concreta; en l’apartat dels motius hi ha set supòsits, i en cadascun d’ells dues possibilitats (excepte en el d’altres motius i en el d’accés temporal). A la sol·licitud, a més, aquests motius son excloents, de manera que  el motiu de ser propietari d’un habitatge al Barri Vell no és el que correspon si s’està empadronat al Barri Vell, és a dir que en aquest cas preval el d’estar empadronat i tenir el IVTM a Girona, per damunt de no estar-hi empadronat i ser propietari d’un habitatge. O per exemple si és persona empadronada  però a més té un pàrquing al Barri Vell, preval el criteri de l’empadronament. 

A més a més en el Decret que concedeix aquesta autorització és cert que s’hi indica el període de validesa i els requisits o condicions d’accés,  però en cap cas s’adverteix que la baixa de l’empadronament suposarà la cancel·lació automàtica de l’autorització d’accés, sinó que es limita a dir que la vigència de l’autorització serà fins a la data indicada i mentre es mantingui el supòsit d’autorització per accedir al Barri  Vell, i per tant no deixa de ser una redacció tipus que es posa en tots els supòsits.

En cap cas s’adverteix específicament que el canvi, o la baixa en el padró, comportarà automàticament la cancel·lació de l’autorització d’accés al Barri Vell. 

Aquesta defensora considera que això ha comportat molts problemes i multes als ciutadans que es podrien evitar amb una indicació expressa que la baixa en el padró comportarà la baixa automàtica de l’autorització.

El senyor M en el moment de la comissió de les infraccions en qüestió accedeix al Barri Vell amb  el vehicle 0846JGH pensant que disposa d’autorització fins el 2024, i desconeix que aquesta hagi quedat invalidada per la baixa en el padró. A més cal tenir en compte que continua complint els requisits, per tenir aquesta autorització, encara que sigui per altres motius. 

Cert és que ha pogut regularitzar-ho demanant l’autorització que correspon a la seva actual situació, però el fet que se l’hagi multat per haver accedit al Barri Vell mes de tres vegades, en tres mesos, quan ell desconeixia la circumstància que per la baixa en el padró automàticament perdés validesa l’autorització, resulta injust perquè ell compleix tots els requisits per poder accedir-hi (hi té una plaça  d’aparcament) i a més ha regularitzat aquesta situació de seguida que ha pogut i n’ha estat informat.

Es queixa igualment del fet que se li van agrupar les sancions, i que li van  notificar les dues al mateix temps, quan si les del mes de maig les haguessin notificat de seguida, potser hagués pogut resoldre el problema abans i evitar la segona sanció. Té raó en aquest sentit, perquè fins i tot la segona multa es refereix als accessos que es van produir primer,  i no té cap sentit que li notifiquin el mateix dia que les que va cometre per segona vegada, perquè sens dubte si se li haguessin notificat abans potser les hagués pogut evitar. 

Atès que en el Decret per mitjà del qual es concedeix l’autorització per accedir al Barri Vell no s’explica concretament que la baixa en el padró cancel·la automàticament aquesta autorització; atès que en aquest supòsit, a més l’autorització era vigent fins l’any 2024 i que el senyor compleix altres requisits per accedir al Barri Vell, com és tenir-hi un estacionament; atès que no podia escollir aquesta opció inicialment perquè preval l’empadronament; atès que existeixen raons per entendre que no hi ha hagut una bona administració,  que el ciutadà no ha estat correctament informat, i que amb la notificació de les primeres infraccions en el seu moment s’haguessin pogut evitar noves multes; atès que s’han de tenir en compte principis de justícia, equitat, bona fe i proporcionalitat,  aquesta defensora  formula la següent: 

RECOMANACIÓ

Que es revisin i deixin sense efecte les sancions imposades al senyor JMF, per import de 200 euros cadascuna. 

Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin. 

Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució,  sigui per mitjà de la revocació o la rectificació d’errors d’acord amb l’article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015 de 1 d’octubre. 

Aquesta recomanació garanteix l’aplicació proporcional i. objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania. 

Tornar