Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Queixa en relació amb dues multes imposades al seu pare difunt
2021/DCG/182 - Recomanació ACCEPTADA

El senyor JBP sol·licita la intervenció de la defensora en relació amb dues multes imposades al seu pare difunt, EBF, emeses ambdues en data 22 de setembre de 2021.

La primera multa, expedient 1396574, butlletí de denúncia D0172188 per entrar al Barri Vell sense autorització, essent les dades dels 3 accessos previs, els dies 6, 8 i 9 de  juny.

La segona pel mateix motiu, expedient 1402173, butlletí de denúncia D0173264, essent les dades dels accessos previs, els dies 29 i 31 d’agost, i 5 de setembre.

L’import de cadascuna de les multes és de 200 euros, que han estat abonades pel senyor JBP.

El ciutadà exposa que el seu pare tenia el permís per accedir al Barri Vell amb el vehicle 2131CXG, estava domiciliat a la Pujada de Sant Domènec X i aquest permís era vigent fins al mes d’agost de 2023. 

El pare va morir el dia 12 de gener de 2021 i va causar baixa al padró.

Pel que sembla i hem pogut comprovar, amb aquesta baixa del padró automàticament queda anul·lada l’autorització perquè el vehicle autoritzat pugui passar pel Barri Vell, de manera que la càmera automàticament capta el seu pas i genera la sanció, extrem que el senyor Barberà desconeixia totalment.

El senyor B exposa que va quedar sorprès quan va rebre aquestes dues multes el mes de setembre, perquè el vehicle sí que tenia autorització vigent i desconeixia que la baixa automàtica del padró, per la defunció del seu pare, deixés sense efecte l’autorització per tal que el vehicle pogués circular pel Barri Vell. 

Aquesta defensora ha consultat amb el departament de Mobilitat i Via pública quin és el sistema per obtenir l’autorització d’entrada al Barri Vell, per tal de poder resoldre la problemàtica que es presenta, quan automàticament queda sense efecte l’autorització per una baixa al padró, malgrat la vigència de l’autorització, i malgrat que el titular justifica altres caues per li donen dret de poder accedir al Barri Vell, com per exemple ser titular d’una plaça d’aparcament.

A la sol·licitud que s’ha d’emplenar per poder circular pel Barri Vell, en primer lloc, cal identificar el vehicle, com és lògic, perquè és clar que aquest permís es refereix a una matrícula concreta; en l’apartat motius hi ha set supòsits, i en cadascun d’ells dues possibilitats (excepte en el “d’altres motius” i en el “d’accés temporal”). A la sol·licitud, a més, aquests motius són excloents, de manera que  el motiu de ser propietari d’un habitatge al Barri Vell, no és el que correspon si s’està empadronat al Barri Vell, és a dir que en aquest cas preval el d’estar empadronat i tenir l'IVTM a Girona, per damunt de no estar-hi empadronat i ser propietari d’un habitatge. O per exemple si és persona empadronada, però a més té un pàrquing al Barri Vell, preval el criteri de l’empadronament. 

En el cas del  pare del senyor B l’autorització de Barri Vell es va demanar pel motiu d’estar empadronat al Barri Vell, sense coneixement exprés que de resultes de la baixa del padró, quedi invalidada l’autorització que a més tenia validesa fins al mes d’agost de 2023. 

Si bé és cert que després el fill del senyor B ha pogut regularitzar aquesta situació i renovar l’accés al Barri Vell, també ho és que el fet que se l’hagi multat per haver accedit al Barri Vell més de tres vegades en tres mesos, quan ell desconeixia la circumstància que per la baixa del padró del seu pare, automàticament perdés validesa l’autorització, resulta injust perquè ell compleix tots els requisits per poder-hi accedir (viu al Barri Vell i porta el vehicle del seu pare) i a més ha regularitzat aquesta situació de seguida que ha pogut i n’ha estat informat.

Es queixa igualment del fet que se li van agrupar les sancions, i que li van  notificar les dues al mateix temps, quan si les del mes de juny les haguessin notificat de seguida, potser hauria pogut resoldre el problema abans que se li generés la segona sanció. Té raó en aquest sentit perquè la primera multa es refereix a entrades el 6,8 i 9 de juny i no té cap sentit que se li notifiquin el 22 de setembre; sens dubte si se li haguessin notificat abans ben segur que haguera evitat la multa generada per les entrades dels dies 29 i 30 d’agost i 5 de setembre.

A més a més en el Decret que va concedir aquesta autorització al seu pare, si bé és cert que s’hi indica el període de validesa i els requisits o condicions d’accés,  també ho és que en cap cas s’adverteix que la baixa de l’empadronament suposarà la cancel·lació automàtica de l’autorització, sinó que es limita a dir que la vigència de l’autorització serà fins a la data indicada i mentre es mantingui el supòsit d’autorització per accedir al Barri Vell, i, per tant, no deixa de ser una redacció tipus que es posa en tots els supòsits. En cap cas s’adverteix específicament, que la baixa o el canvi en el padró comportarà automàticament la cancel·lació de l’autorització d’accés al Barri Vell.

Aquesta defensora considera que això ha comportat molts problemes i multes als ciutadans que es podrien evitar amb una indicació expressa que la baixa en el padró comportarà la baixa automàtica de l’autorització. 

Atès que aquestes circumstàncies no s’expliquen de forma suficientment clara, quan es fa la concessió d’accés al Barri Vell, basant-se en l’empadronament per part d’algú que a més hi té propietats o aparcaments, de manera que la baixa del padró no suposa que hi deixi de tenir dret, però, en canvi, invalida l’autorització d’accés. 

Atès que en aquest supòsit a més l’autorització era vigent fins a l’agost del 2023 i que el fill del senyor B continua empadronat al Barri Vell, i és propietari de l’habitatge on viu. 

Atès que el fet d’agrupar les sancions, i que no se li notifiquin fins al mes de setembre va impedir conèixer la problemàtica i, com a mínim, si se li haguessin notificat de seguida les del mes de juny, podia haver evitat la sanció generada per l’accés dels dies 29 i 30 d’agost i 5 de setembre. 

Atès que existeixen raons per entendre que no hi ha hagut una Bona Administració, que el ciutadà no ha estat correctament informat, que amb la notificació de les primeres infraccions en el seu moment s’haguessin pogut evitar noves multes, i en aplicació dels principis de justícia, equitat, bona fe i proporcionalitat, aquesta defensora formula la següent: 

RECOMANACIÓ

Que es revisin i deixin sense efecte les sancions imposades al senyor EBF (abonades pel seu fill i hereu JBP) per import de 200 euros cadascuna. Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.

Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o la rectificació d’errors d’acord amb l’article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015 de 1 d’octubre.

Aquesta recomanació garanteix l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar