Header: Cooperació

Cooperació

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Girona commemora el Dia Internacional dels Drets dels Infants amb la intervenció artística “Grues per la pau” a càrrec d’alumnat de 4t d’ESO

La façana de l’Ajuntament s’ha decorat amb centenars de figuretes d’origami com a expressió col·lectiva del desig de pau arreu del món

Images de l'acte d'aquest matí

Girona ha commemorat avui, dia 20 de novembre, el Dia Internacional dels Drets dels Infants amb la intervenció artística “Grues per la pau”. L’alumnat de 4t d’ESO de diferents centres educatius de la ciutat ha penjat centenars de grues -un tipus d’ocell-, fetes amb origami, a la façana de l’Ajuntament de Girona com a expressió col·lectiva del desig de pau arreu del món. L’alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar; la regidora d’Igualtat i Justícia Social i de Cooperació, Amy Sabaly Balde, i la regidora d’Educació, Queralt Vila Vergès, han intervingut durant la jornada. 

Amb aquesta activitat des de l’Administració pública local, els centres educatius i les entitats volem reivindicar el dret dels infants a viure en pau i a rebre una educació basada en la pau i la no-violència, potenciant l’educació, la solidaritat i la cooperació com a valors fonamentals cap a una ciutadania global i amb pensament crític. Una ciutadania que es desenvolupi en termes d’igualtat, no-discriminació i cohesió social com a eina fonamental per a la transformació social en clau de justícia social”, ha declarat la regidora d’Igualtat i Justícia Social i de Cooperació, Amy Sabaly.

La intervenció artística està relacionada amb la llegenda japonesa de les grues de paper, que s’ha treballat als centres educatius de Girona per tal de conèixer les causes i les conseqüències de la Segona Guerra Mundial i de la bomba d’Hiroshima. Els i les alumnes de 4t d’ESO han compartit aquest aprenentatge amb l’alumnat de 5è i 6è de Primària a través d’un taller pràctic, on han treballat de manera transversal la pau i la no-violència. En l’activitat hi han participat els instituts Ermessenda, Santiago Sobrequés, Santa Eugènia, Carles Rahola i Narcís Xifra, i les escoles Domeny, Pericot, Migdia, Verd i Montfalgars.

La llegenda japonesa explica la història de Sadako Sasaki, una de les víctimes de l'atac nuclear a Hiroshima durant la Segona Guerra Mundial. Tenia dos anys quan la bomba va explotar prop de la seva ciutat i malgrat semblar que havia superat, inicialment, els efectes de la radiació, als 11 anys va ser diagnosticada de leucèmia. Durant la seva hospitalització, Sadako va recordar la llegenda que deia que si feia mil grues de paper, el seu desig es compliria i ella guariria. Així, amb la voluntat de viure i la idea de promoure la pau, Sadako va començar a plegar grues de paper amb l'esperança de superar la seva malaltia. Tristament, Sadako no va poder completar les mil grues de paper, ja que va morir als 12 anys. No obstant això, la seva història va inspirar moltes persones i les grues es van convertir en un símbol universal de pau i esperança.

L’activitat d’aquest matí ha estat amenitzada pels i per les alumnes de batxillerat de l’IES Santiago Sobrequés i Vidal, que han interpretat la cançó Obre els ulls, de Pau Casals. La jornada ha estat organitzada per l’Ajuntament de Girona juntament amb l’UAP-Eduquem per La Pau, i ha comptat amb la col·laboració de la Plataforma “Aturem les guerres”. 
 
Els consells d’Infants i d’Adolescents
 
D’altra banda, avui a la tarda, i coincidint amb el Dia Internacional dels Drets dels Infants, al Centre Cultural la Mercè tindrà lloc la constitució del Consell d’Infants i el Consell d’Adolescents per a aquest curs escolar 2023-2024. Aquests òrgans es configuren com a mecanismes per a la col·laboració activa entre nens i nenes, joves i adults en les polítiques locals. 

El Consell d’Infants comptarà amb 34 nens i nenes de 17 centres educatius de la ciutat, mentre que el d’Adolescents l’integraran 18 joves de 9 centres de secundària. Un cop s’hagin constituït, aquests es trobaran periòdicament durant tot el curs i fora d’horari lectiu. Els infants són alumnes de 5è i 6è de Primària i els adolescents de 1r i 2n d’ESO, tots ells exerceixen la representació dels seus companys en aquest òrgan de participació.

Tornar