Header: Cooperació

Cooperació

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Una foto denúncia de l'Apartheid que viu el poble palestí guanya el Concurs de Fotografia Solidària 2022

Victor Cabo Baró ha estat el guanyador amb la fotografia titulada “Un nou assassinat”.

Un nou assassinat", d'en Víctor Cabo Baró, és la fotografia guanyadora del Concurs de Fotografia Solidària 2022, organitzat per la Unitat de Cooperació de l’Ajuntament de Girona.

La fotografia pot ser una eina de sensibilització ciutadana molt poderosa, i a conseqüència, un mitjà per a la transformació social. “És per això que, des de la Unitat de Cooperació i any rere any, reconeixem aquelles fotografies que poden generar un major impacte en la ciutadania gironina, i que ens ajuden a donar a conèixer realitats aparentment allunyades, tot denunciant situacions de vulneració de Drets Humans arreu del món. Creiem que aquest és el primer pas per a generar consciència crítica entre la societat i contribuir a impulsar la solidaritat global”, explica la Gemma Solés, tècnica de cooperació de l’Ajuntament de Girona. 

Mentre el 2021, la imatge guanyadora del Concurs de Fotografia Solidària trencava estereotips sobre les societats del Sud amb una foto positiva que reflectia dues noies somrient i en moviment damunt les seves bicicletes, símbol de la resiliència i la solidaritat entre les dones del Sud; aquest 2022, la guanyadora -titulada "Un nou assassinat"- és un cru reflex de la realitat esfereïdora que viu el poble palestí i una denúncia necessària d'una situació insostenible.

L'autor d'"Un nou assassinat" i guanyador del Concurs de Fotografia Solidària 2022 és en Víctor Cabo Baró (1992). Actual fotoperiodista becari al Diari ARA després de guanyar la beca Connecta't, impulsada pel Carnet Jove el passat mes de maig, porta un any i mig dedicant-se de manera professional al fotoperiodisme. I en poc temps, ha guanyat i estat seleccionat en diferents concursos. "És el meu somni, poder entrar al sector i viure d'això; de moment considero que anem pel bon camí i a bon ritme", explica el guardonat.

"Vaig anar sol a Palestina aquest estiu mogut per iniciar-me en el fotoperiodisme de conflicte i amb l'objectiu de documentar i denunciar (les dues D amb les quals m'agrada treballar) els crims de guerra que es porten succeint des de fa 74 anys. Vaig entrar a Israel infiltrat com un turista qualsevol i un cop dins em vaig reunir amb un grup d'activistes palestins amb els quals vam estar treballant junts durant un mes i mig. L'experiència és fotuda, ja que he vist el dolor més extrem que pot patir algú, les imatges i situacions més horroroses que un es pot imaginar, i la impunitat total amb que operen", assegura. En Víctor es mostra satisfet de la feina aconseguida a través de les seves fotografies durant aquests mesos: "s'està aconseguint l'objectiu plantejat. Explicar fora dels murs com s'està executant un Apartheid en ple 2022, ser una finestra oberta al món per al poble palestí".

Segons el recent informe "El apartheid israeliano contra la población palestina: Cruel sistema de domincación i crimen de lesa humanidad" d'Amnistia Internacional, la població palestina pateix confiscacions massives de terres i propietats, homicidis il·legítims, desallotjaments forçosos, restriccions de circulació i negació de nacionalitat i ciutadania com a pràctiques que segons el dret internacional, equivalen a l'Apartheid. És una realitat que en Víctor ha sabut mostrar molt bé a totes les fotografies presentades, però que adquireix una força especialment colpidora en la fotografia guanyadora.

"És una imatge feta amb un 35 mm, és a dir, completament dins de l'escena, de prop, a primera línia. Intenta situar l'espectador en l'escena, en el funeral de l'Amjat. Aquest ha estat assassinat per un colonitzador israelià d'un assentament il·legal en una manifestació. La imatge presenta el dolor d'homes i dones per separat, cadascú amb el seu rol diferenciat, els seus dols. Té per objectiu generar empatia amb el que poden estar sentint aquestes persones, amics, familiars, pares i mares dels joves assassinats diàriament. D'aquests funerals n'hi ha un cada dos dies a Cisjordània i no és cap exageració, és una realitat molt trista. Els infants, adolescents i joves esdevenen l'objectiu de les Forces d'Ocupació Israelianes i l'Apartheid que viu el nostre planeta actualment ataca per activa i per passiva aquests joves i infants de totes les formes possibles, però principalment assassinant a sang freda. La situació és límit, estan sols, contra les cordes, i el lema que clamen els colons israelians és "This is only the begining" (Això només és el començament). No hi ha intervenció internacional, escassa cooperació, i la impunitat dels crims de guerra és aberrant, constant i cal identificar-los i denunciar-los", subratlla l'autor de la imatge.

El Jurat opina:

 "Em va sorprendre l'impacte de la fotografia.  La força que transmeten les persones que transporten la persona morta damunt de la llitera. La composició de la fotografia, està molt ben organitzada, l'element principal en primer terme en diagonal, i en segon pla, les famílies recolzant el seguici", explica el fotògraf Jordi Ribot Puntí, representant del Col·legi de Periodistes i membre del Jurat del Concurs. Ribot opina que el que fa especial aquesta imatge és "sobretot, la proximitat que aconsegueix el fotògraf en transmetre una realitat, que per si mateixa és molt colpidora. Era un treball molt acurat, tècnicament perfecte i de molta actualitat geopolítica". I afegeix que la fotografia seleccionada "posa en evidència les desigualtats socials i econòmiques de Palestina, respecte a Europa; mostra la guerra persistent al Pròxim Orient; i ensenya, com molta part del món, les persones viuen diàriament aquesta situació".

"És una imatge que hem vist altres vegades, no és nova. Però té una perspectiva molt directa i propera, que et fa ser partícip del dolor de tot el poble palestí que viu en conflicte permanent amb Israel, patint una vulneració constant dels seus drets més fonamentals", valora la Sònia Cervià, tècnica de comunicació de la Coordinadora d'ONGs de les comarques gironines. "De seguida ens va cridar l'atenció la professionalitat de les imatges presentades per l'autor. Són fotos fetes a primera línia, d'un gran valor testimonial i de qualitat professional. En el cas concret d'aquesta foto, té una lectura molt bona, amb dues diagonals, que et va duent a diversos punts d'interès com les dones a la finestra, o al dolor i la ràbia del noi al capdavant, probablement un familiar proper de la víctima".

De la mateixa manera, Eddy Kelele, fotoperiodista i professor a l'ERAM, argumenta: "La fotografia guanyadora m’ha sorprès per la qualitat tècnica i la dificultat que, com a fotoperiodista, sé que te trobar-se amb una escena com aquesta i poder fer un gran foto. Cal tenir en compte que en una fotografia el punt de vista és crucial, gràcies a la ubicació del fotògraf podem fer un recorregut visual per la fotografia, descobrint nous elements que l'enriqueixen. 

Fotografies com aquesta han estat guardonades amb premis internacionals de gran prestigi mundial, ja que ajuden a prendre consciència sobre les dificultats que pateix la societat d’avui dia i tal vegada ajuden a modificar conductes i pensaments del públic en general i fins i tot, algun cop, en les pròpies autoritats". I conclou: "Felicitacions als promotors del concurs i com no al guanyador".

Tornar