Header: Urbanisme

Urbanisme

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Pas endavant per les obres de la plaça d’Espanya amb la tramitació de les expropiacions

Després de diferents reunions, finalment Adif ha publicat avui la necessitat d’ocupació de 13.634 m2 de terrenys municipals per poder tirar endavant el projecte

Imatge virtual del projecte de la plaça d’Espanya

Pas endavant per executar les obres de reforma de la plaça d’Espanya, després que Adif hagi publicat avui l’anunci per tirar endavant l’expropiació de 13.634 m² de terreny de l’Ajuntament de Girona en aquell sector. D’aquesta manera, l’Estat podrà ocupar aquest espai per poder-hi desenvolupar el projecte que li va presentar el consistori el desembre del 2018. 

Els terrenys municipals afectats són al carrer de la Creu (483 m²), al carrer de Pierre Vilar (7.488 m²) i a la mateixa plaça d’Espanya (5.597 m²), i 66 m² més al voltant de la plaça. Adif ocuparà tots aquests terrenys, que tornaran a mans del consistori un cop s’hagin acabat els treballs i s’hagi recepcionat l’obra.

El tinent d’alcaldia i regidor d’Urbanisme i Activitats de l’Ajuntament de Girona, Lluís Martí, ha destacat que aquest pas arriba després de diverses reunions, en les quals finalment es va acordar tirar endavant amb el projecte compromès. “Aquest és un projecte clau per a la ciutat, perquè es tracta d'un espai cèntric que fa de ròtula entre barris, i que a la vegada dona la benvinguda a la gent que arriba a Girona en tren. Ja fa massa anys que està pendent de la intervenció de l'Estat, que no l'ha tingut com una prioritat. Des de l'Ajuntament vam fer en el seu moment un projecte tenint en compte l'opinió dels veïns i veïnes, i les funcions que ha de tenir la plaça com a espai públic i també de cara a la mobilitat. Portem molts anys insistint en la necessitat de desbloquejar el projecte, i vam sortir de les últimes reunions amb bones perspectives, que ara es confirmen, ja que Adif fa un primer moviment en la bona direcció perquè sigui una realitat. Lamentem el retard, però ara del que es tracta és d'intentar accelerar el projecte perquè tant els veïns i veïnes com també les persones usuàries de l'estació en puguin gaudir”, ha afirmat el tinent d’alcaldia. 

El projecte inclou la millora de la cohesió amb la ciutat, l’augment de la seguretat i la creació d’un espai versàtil. En relació amb l’espai públic, el projecte prioritza la conversió de la plaça en un espai diàfan, ampli i accessible, flexible i apte per a diferents usos, que té el carrer de Barcelona com a eix vertebrador de la zona. La reforma també pretén convertir el carrer de Bailén en un carrer exclusiu per a persones vianants, deixant pas només a vehicles de serveis i de veïns i veïnes per accedir als guals. També es preveu l’eliminació d’un punt negre de sinistralitat a la ciutat, localitzat en el gir a l’esquerra del carrer de Barcelona cap a l’estació, aproximadament a l’altura del carrer de Tomàs de Lorenzana. 

Pel que fa al paisatge urbà, el projecte incorpora la voluntat de millora de la cohesió urbana i social en aquest punt de la ciutat. Es planteja una ordenació viària versàtil, que pugui permetre canvis en el temps i modificacions temporals amb motiu d’obres i altres urgències. La intermodalitat també és un aspecte que es té en compte, ja que es mantindrien els aparcaments de Girocleta i de bicicletes, es disposaria d’una parada de bus urbà àmplia i hi hauria dues zones per accedir amb vehicles per encotxar i desencotxar. La linealitat del nou disseny evitaria la creació d’espais que afavorissin els estacionaments indeguts i les dobles fileres.

El projecte proposa un espai per a vianants ampli i garantir l’itinerari natural de la plaça cap a l’Eixample d’una forma directa, segura i còmoda, connectant amb el carrer de Tomàs de Lorenzana i amb la plaça del Poeta Marquina.  

Tornar