Header: Consell d'Infants i Consell d'Adolescents

Consell d'Infants i Consell d'Adolescents

Projecte 2022-2023 | Consell d'Adolescents

Projecte 2022-2023

Celebració del Dia de l’Educació Física al Carrer

Aquest curs 22-23 s’ha proposat treballar un tema relacionat amb l’esport i la salut. La proposta de treball ha estat organitzar a nivell de Consell la celebració del Dia de l’Educació Física al Carrer (DEFC).

És una iniciativa que vol mostrar la importància de l’educació física, fomentar una educació física integradora, variada i divertida, així com conscienciar del benefici físic, psíquic o social que comporta.

El Consell d’Adolescents ha estat format pels nois i noies de 9 centres educatius de la ciutat: Carles Rahola, Ermessenda, FEDAC Sant Narcís, Maristes, Montilivi, Narcís Xifra, Sobrequés, Vicens Vives i Vedruna.

El gran repte va ser organitzar una trobada conjunta de tot l’alumnat de 1r i 2n d’ESO dels instituts participants al Consell. Van ser un total de 57 grups-classe , 33 de 1r d’ESO i 24 de 2n d’ESO, aproximadament 1.500 joves.

La trobada es va fer el dia 26 d’abril, que és el Dia de l’Educació Física al Carrer, durant tot el matí a La Copa.

Es van organitzar dues franges horàries: de 9.15 h a 11.15 h pels de 1r d’ESO; i d’11.30 h a 13.30 h per 2n d’ESO.

Es van organitzar 5 bateries de jocs, de 6 ó 7 jocs diferents a cada bateria. Els jocs que es van realitzar van ser:

  1. Transportem persones
  2. Futbol del Consell
  3. Rainbow chairs
  4. Força
  5. Paracaigudes
  6. Tombar la base
  7. Petanca/bitlles/cursa de relleus

Tres dels jocs van ser creats pels mateixos consellers a partir d’altres jocs coneguts, es va fer a una sessió de creació de jocs. Altres jocs es van triar pel fet de ser jocs tradicionals i altres perquè eren fàcils de jugar i ben coneguts per l’alumnat.

Els consellers i conselleres van participar a la preparació de la trobada, des de les 8 h del matí van arribar a La Copa i van organitzar i preparar tota la jornada. Van posar les tanques, senyalitzar els camps de joc, col·locar el material que corresponia a cada joc.
I una vegada tot preparat, cada conseller es va posar com a responsable d’un joc. La seva feina era dinamitzar-lo, explicar-lo als noies i noies dels grup-classe que els hi tocava jugar a aquell joc. 

Suport a l’organització

  • Els alumnes de 4t d’ESO de l’institut Sobrequés i de l’institut Carles Rahola dins l’assignatura de Servei a la comunitat, van ajudar en la dinamització dels jocs
  • Voluntaris de la UdG
  • Col·laboració de l’Associació de Petanca.

Difusió de l’acte

Es va dissenyar un cartell per fer difusió de la participació del Consell d’Infants i el Consell d’Adolescents al Dia de l’Educació Física al Carrer.

Es va fer difusió a través de:

  • Xarxes socials
  • Cartells en paper a tots els centres de primària i secundària, centres cívics, cartelleres dels barris.
  • Bus de línia L1/L2. Anunci a la part de darrere del bus.
  • Assistència d’alguns consellers a la ràdio municipal i a TVGirona

Després de la celebració del DEFC els consellers i conselleres es van trobar i van fer valoració de com havia anat i quines eren les seves sensacions:

  • El que més els va agradar va ser organitzar-ho: el procés de preparació i d’organització dels jocs.
  • La idea de trobar-se tots els grups dels diferents instituts era molt emocionant
  • Preparar una cosa conjunta va fer que els consellers i conselleres fessin més pinya entre ells, va ser la millor dinàmica de cohesió de grup.

Però també van dir el que no va funcionar:

  • Alguns jocs no s’acabaven d’entendre. El fet d’inventar-se ells els jocs va complicar una mica les normes.
  • Van tenir la dificultat que alguns grups-classe no els paraven gaire atenció i alguns docents no els van ajudar massa a dinamitzar.
  • Va ser una jornada molt llarga i en el segon torn, quan van arribar els de 2n d’ESO els consellers ja estaven molt cansats.
  • Pel que fa a l’espai es va valorar que faltava ombra, feia molta calor i en fer jocs moguts, s’aixecava molta pols.

Tot i el que no va funcionar es va valorar com una bona experiència per part dels conselleres i conselleres. Van concloure que havia estat una bona proposta i que havien demostrat que els joves de Girona tenen bones idees per millorar la nostra ciutat.

Va ser una activitat de la qual van sortir reforçats i van exposar que a partir dels 14 anys els joves han de continuar agafant força a la ciutat i necessiten tenir veu per exposar propostes, iniciatives i idees.

Els consellers de 2n d’ESO van proposar que hi hagi una continuïtat del Consell d’Adolescents, i crear el Consell de joves.