Header: OMIC

OMIC
Oficina Municipal d'Informació de Consum

Xarxes: OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum - OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum

Àrea de qui depèn:
Àrea de Promoció Econòmica

Adreça:
C. Ciutadans, 2
17004 - GIRONA

Telèfon:
972 419 025

Horari:
De dilluns a divendres de 9 a 13 h

A/e:
omic@ajgirona.cat

Web:
web.girona.cat/omic

EN CAS QUE NO SIGUEU
DE GIRONA CIUTAT:

Podeu buscar l'oficina de consum que us correspon al següent cercador.

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Tot el que has de saber sobre les garanties

Garanties de productes i serveis

Garantia de productes

Consideracions generals:

  • Important: Conservar sempre el tiquet o factura. També convé guardar el catàleg comercial o la publicitat, segons el cas.
  • Tots els productes de consum tenen una garantia legal, encara no sigui informada pel venedor. A continuació s’exposa la garantia general, que s’aplica a tots els productes que no tenen regulada una garantia específica, com és el cas dels immobles.
  • La garantia cobreix les manques de conformitat del producte. Però no el desgast, el mal ús, la pèrdua, el robatori... (aquestes condicions poden quedar cobertes per assegurances addicionals).
  • Aquesta garantia s’aplica exclusivament a les relacions de consum. Les compravendes entre particulars no tenen garantia, excepte vicis ocults (6 mesos)

Terminis

Des de 01/01/22 l’empresari respon de les faltes de conformitat des del lliurament i fins:

  • Béns/productes: 3 anys
  • Continguts o serveis digitals: 2 anys
  • Béns/productes de 2a mà: Pacte entre les parts; però mínim 1 any
  • Serveis: 6 mesos

Important tenir en compte el moment quan apareix la manca de conformitat:

  • Durant els 2 primers anys (o 1 any en continguts digitals) hi ha una presumpció legal de defecte; pel que correspon a l’empresari acreditar el contrari.
  • Si apareix durant l’any següent (3r any en béns, o 2n any en continguts digitals), correspon a la persona consumidora acreditar que és un defecte (informe tècnic).

Responsabilitat

Sempre ha de respondre l’empresa venedora.

Si resulta difícil o impossible adreçar-se al venedor, llavors podrem reclamar al proveïdor o al fabricant.

Què és la manca de conformitat?

  • Defectes i mancances materials del producte, per mala fabricació o manipulació posterior
  • Que els béns no s’ajustin a la descripció, tipus, qualitat, funcionalitat o altres característiques que s’estableixin al contracte, o no siguin aptes per la finalitat habitual a la qual es destinin.
  • Que els béns siguin aptes per la finalitat específica que el consumidor posi en coneixement del venedor
  • Exemple: Vol impressora per imprimir pòsters → no és conforme una que només imprimeix en b/n i A4 o grandària menor.

Requisits addicionals

En alguns sectors, com la venda vehicles, informen que el vehicle té 3 anys de garantia o fins que hagi corregut X km, això no és legal (nul·litat de la clàusula).

En altres informen que alguns components que estan subjectes a desgast (bateries, rodes, pastilles de fre...) no tenen els 3 anys de garantia, sinó tan sols 2 anys o 6 mesos. No és cert. Tots els components tenen la mateixa garantia (3 anys).

  • Però cal recordar que és durant 2 anys que l’empresa ha de demostrar que no hi ha defecte.
  • El desgast habitual no és un defecte.
  • Els 6 mesos es refereixen a la llei anterior (va deixar d’aplicar-se l’01/01/2022)

Drets i deures davant una manca de conformitat

Hi ha 4 remeis possibles, però segueixen una certa jerarquia. Primer procedeix:

  • Reparació
  • Substitució

A elecció del consumidor, si no és desproporcionat per l’empresari.
Tant una com altra opció:

  • Gratuïtat. No pot implicar despeses pel consumidor, especialment el transport, mà d’obra i peces de recanvi.
  • Termini raonable, sense majors inconvenients i tenint en compte la naturalesa i finalitat del producte
  • Suspensió del termini de garantia
    • Conservar justificant de la comunicació de la manca de conformitat i el resguard d’entrega del producte reparat o substituït.
    • La substitució no atorga un nou termini de garantia de 3 anys
  • L’empresa respon durant 1 any del mal funcionament si la manca de conformitat és la mateixa que la inicial.

Si la reparació o substitució no esmenen la manca de conformitat (segueix presentant el mateix defecte):

  • Rebaixa del preu
  • Resolució del contracte

Garanties de serveis

Garanties comercials

Són una garantia addicional a la legal que ofereix l’empresari o contracta el consumidor. Cal tenir-ne en compte les condicions, ja que habitualment difereixen de la garantia legal (cobertura parcial, obligació de fer revisió anual al SAT oficial, etc.).

Garantia d’immobles:

Quan adquirim un habitatge nou, no és aplicable la garantia genèrica, ja que té una normativa específica.
Es poden reclamar al promotor els danys que apareguin en un termini de:

  • 1 any, respecte als acabats.
  • 3 anys, respecte als defectes d’elements que incompleixin requisits d’habitabilitat.
  • 10 anys, respecte a defectes estructurals.

És important tenir en compte que aquests terminis s’inicien des que el constructor fa entrega de l’edificació al promotor.

Garantia dels serveis

Termini de 6 mesos. S’inicia el còmput a la finalització de la prestació.

Cal tenir en compte que hi ha serveis de mera activitat (acadèmia, gimnàs, massatges...) i altres de resultat (mecànic, pintor, paleta...). En els primers es garanteix la prestació en si, però no el resultat (que es pot obtenir o no).

Contractacions mixtes

En diem contractació mixta si contractem un producte i accessòriament alguns serveis (transport, muntatge, etc.). O a la inversa, si durant la prestació d’un servei s’instal·len peces o productes (reparacions d’electrodomèstics, vehicles, etc.).

En aquests casos cada prestació està coberta per la seva garantia. Els serveis (muntatge, reparació, revisió, etc.) pel termini de 6 mesos. Les peces o productes, tindran 3 anys (o 2 en alguns casos), o un mínim d’1 any si són de segona mà.

Si en una reparació ens posen peces de segona mà, cal informar-ho abans i fer-ho constar en la factura. Altrament, tindran una garantia de 3 anys (com si fossin noves).

Cal tenir en compte que si adquirim un producte (peça pel cotxe, aire condicionat, etc.) i el fem instal·lar per un tercer, si el producte resulta defectuós n’haurem d’assumir el cost de desmuntatge i nova instal·lació.

Garanties en tallers mecànics

Fins a novembre 2023 tenien una norma específica (pel que no s’aplicava el règim de garantia general). Preveia una garantia en les reparacions limitada a 3 mesos o 2.000 km. Aquesta norma està derogada, i des de novembre del 2023 s’aplica la garantia general.

La mà d’obra (desmuntatge i muntatge, instal·lació de peces, etc.) té una garantia de 6 mesos (servei).

Les peces que ens hagin instal·lat o substituït, tenen una garantia de 3 anys, si són noves, o almenys 1 any si són reacondicionades o de segona mà (se n’ha d’haver informat prèviament al client i constar així en la factura).

Cal recordar que tenim dret a què ens donin les peces substituïdes.

Tornar