Mediacions | OMIC. Oficina Municipal d'Informació de Consum
Oficina Municipal d'Informació de Consum
Mediacions en els conflictes de consum
La mediació en l’àmbit de consum és un sistema extrajudicial de resolució de conflictes de consum entre consumidors i empreses o professionals. És voluntària, confidencial, imparcial i neutra. Es realitza amb l’ajuda d’un mediador, que canalitza la comunicació entre les parts perquè elles mateixes arribin a un acord.
Reclamació prèvia a l'empresa i sol·licitud de mediació
PAS 1. És imprescindible presentar una reclamació prèvia a l’empresa amb qui heu tingut el problema a través qualsevol canal que us permeti conservar-ne una prova (fulls oficials de reclamació, carta certificada amb avís de recepció, correu electrònic, trucada amb número d’incidència o número de seguiment...). L’empresa té un mes per contestar-vos.
PAS 2. Si no rebeu resposta de l’empresa en el termini màxim d’un mes, o bé la resposta que us dona no la considereu satisfactòria, si viviu a Girona ciutat, ja podeu presentar la vostra reclamació a través del registre de la seu electrònica:
Tràmit de sol·licitud de mediació de consum
Podeu tramitar-ho per Internet si disposeu d’un certificat digital o idCat Mòbil o venir presencialment a l’OMIC, Oficina Municipal d’Informació de Consum de l’Ajuntament de Girona a presentar-la i registrar-la.
Si no viviu a Girona ciutat podeu comprovar l’oficina que us pertoca en el següent enllaç.
Documentació i dades necessàries per a sol·licitar una mediació
A la sol·licitud d’inici del procediment de mediació s’han de fer constar les dades següents:
- Nom i cognoms de la persona consumidora, DNI, NIE o passaport, NIF, domicili complet i telèfon o adreça de correu electrònic. En cas que actuï mitjançant un representant, s’han de fer constar aquestes mateixes dades però del representant més l'autorització.
- Raó social, domicili complet de l’empresari o l’empresària que ha participat en la relació de consum. En el cas que es conegui s’ha d’indicar el NIF, l’establiment on s’ha produït la relació de consum i la pàgina web o adreça de correu electrònic.
- Exposició dels fets que han originat la controvèrsia en la relació de consum.
- La petició concreta que formula la persona consumidora.
- Relació de la documentació aportada que acrediti l’existència de la relació de consum, així com qualsevol prova que la persona consumidora aporti relacionada amb els fets exposats (per exemple: tiquet, factura...)
- Data i signatura de la persona consumidora o del seu representant.
- Justificació que acrediti haver presentat la reclamació prèvia a l’empresa.
Procediment de mediació
S’inicia la mediació enviant a l’empresa la vostra reclamació i li proposem començar un procés de mediació per resoldre el conflicte.
En gairebé el 50% de les reclamacions s’arriba a un acord, i per tant el problema es pot resoldre per aquesta via. (i és un procediment gratuït, i relativament ràpid perquè l’empresa té 30 dies per donar-nos resposta)
Si la mediació no prospera hi ha una altra via de resolució de conflictes extrajudicial, que és l’arbitratge. (cal que l’empresa hi estigui adherida, o expressi aquesta voluntat)
També hi ha l’opció de demandar l’empresa als Jutjats, si l’empresa no ha volgut resoldre la reclamació en les vies de resolució extrajudicial de mediació / arbitratge:
- Podeu demanar l’assessorament legal d’organitzacions de consumidors.
- Podeu informar-vos als serveis d’orientació gratuïta, i comprovar si teniu dret a assistència jurídica gratuïta.
Normativa
Decret 98/2014 de 8 de juliol, sobre el procediment de mediació en les relacions de consum.