Mediacions | OMIC. Oficina Municipal d'Informació de Consum
Oficina Municipal d'Informació de Consum
![](http://www.girona.cat/shared/img/b.gif)
Mediacions en els conflictes de consum
La mediació en l’àmbit de consum és un sistema extrajudicial de resolució de conflictes de consum entre consumidors i empreses o professionals. És voluntària, confidencial, imparcial i neutra. Es realitza amb l’ajuda d’un mediador, que canalitza la comunicació entre les parts perquè elles mateixes arribin a un acord.
Reclamació prèvia a l'empresa i sol·licitud de mediació
PAS 1. És imprescindible presentar una reclamació prèvia a l’empresa amb qui heu tingut el problema a través qualsevol canal que us permeti conservar-ne una prova (fulls oficials de reclamació, carta certificada amb avís de recepció, correu electrònic, trucada amb número d’incidència o número de seguiment...). L’empresa té un mes per contestar-vos.
PAS 2. Si no rebeu resposta de l’empresa en el termini màxim d’un mes, o bé la resposta que us dona no la considereu satisfactòria, si viviu a Girona ciutat, ja podeu presentar la vostra reclamació a través del registre de la seu electrònica:
Tràmit de sol·licitud de mediació de consum
Podeu tramitar-ho per Internet si disposeu d’un certificat digital o idCat Mòbil o venir presencialment a l’OMIC, Oficina Municipal d’Informació de Consum de l’Ajuntament de Girona a presentar-la i registrar-la.
Si no viviu a Girona ciutat podeu comprovar l’oficina que us pertoca en el següent enllaç.
Documentació i dades necessàries per a sol·licitar una mediació
A la sol·licitud d’inici del procediment de mediació s’han de fer constar les dades següents:
- Nom i cognoms de la persona consumidora, DNI, NIE o passaport, NIF, domicili complet i telèfon o adreça de correu electrònic. En cas que actuï mitjançant un representant, s’han de fer constar aquestes mateixes dades però del representant més l'autorització.
- Raó social, domicili complet de l’empresari o l’empresària que ha participat en la relació de consum. En el cas que es conegui s’ha d’indicar el NIF, l’establiment on s’ha produït la relació de consum i la pàgina web o adreça de correu electrònic.
- Exposició dels fets que han originat la controvèrsia en la relació de consum.
- La petició concreta que formula la persona consumidora.
- Relació de la documentació aportada que acrediti l’existència de la relació de consum, així com qualsevol prova que la persona consumidora aporti relacionada amb els fets exposats (per exemple: tiquet, factura...)
- Data i signatura de la persona consumidora o del seu representant.
- Justificació que acrediti haver presentat la reclamació prèvia a l’empresa.
Procediment de mediació
S’inicia la mediació enviant a l’empresa la vostra reclamació i li proposem començar un procés de mediació per resoldre el conflicte.
En gairebé el 50% de les reclamacions s’arriba a un acord, i per tant el problema es pot resoldre per aquesta via. (i és un procediment gratuït, i relativament ràpid perquè l’empresa té 30 dies per donar-nos resposta)
Si la mediació no prospera hi ha una altra via de resolució de conflictes extrajudicial, que és l’arbitratge. (cal que l’empresa hi estigui adherida, o expressi aquesta voluntat)
També hi ha l’opció de demandar l’empresa als Jutjats, si l’empresa no ha volgut resoldre la reclamació en les vies de resolució extrajudicial de mediació / arbitratge:
- Podeu demanar l’assessorament legal d’organitzacions de consumidors.
- Podeu informar-vos als serveis d’orientació gratuïta, i comprovar si teniu dret a assistència jurídica gratuïta.
Normativa
Decret 98/2014 de 8 de juliol, sobre el procediment de mediació en les relacions de consum.