Notícies | OMIC. Oficina Municipal d'Informació de Consum
Oficina Municipal d'Informació de Consum
Reclamació de despeses hipotecàries
Es poden reclamar les despeses derivades dels préstecs hipotecaris formalitzats entre el 1984 i el 2019.
Es poden reclamar les despeses derivades dels préstecs hipotecaris formalitzats entre el 1984 i el 2019. Cal revisar la clàusula de despeses del préstec hipotecari (sol ser la clàusula 5a) per assegurar que el prestatari (persona consumidora) s’ha fet càrrec íntegrament de les següents despeses reclamables: notaria, registre de la propietat, gestoria i taxació.
En cas que la hipoteca estigui cancel·lada també hi ha la possibilitat de reclamació.
- Primer: Fer reclamació a l’entitat bancària, adjuntant tota la documentació que es detalla a l’apartat “documentació” que trobareu més avall. És molt important tenir acusament de rebuda de la reclamació feta. S’aconsella fer la reclamació en paper (2 còpies) i que l’entitat bancària i hi posi segell i data a la vostra còpia.
- Entre les posibles respostes que pot donar l’entitat bancària cal diferenciar:
- Reconeixement o no de nul·litat de la clàusula de despeses
- Acció resolutòria: Restitució o no dels imports de despeses i interessos
- Però en moltes de les respostes a les reclamacions argumenten prescripció de l’acció resolutòria, o denegació per diversos motius… (i serà necessari acudir a la via judicial.)
- Entre les posibles respostes que pot donar l’entitat bancària cal diferenciar:
- Segon: Reclamacions opcionals:
- Es pot presentar reclamació a través del Servei Públic de Consum, tot i que si no han prosperat en el primer pas és molt difícil que s’arribi a acord. però es pot intentar, ja que en algun cas l’entitat bancària ha reconegut la nul·litat de la clàusula i/o restitució del principal.
- Defensor/a del client de l’entitat bancària. (en cas que en tinguin)
- Reclamació al Departament de conducta d’entitats del Banc d’Espanya. Es pot obtenir el formulari de reclamacions al web: https://clientebancario.bde.es/pcb/es/menu-horizontal/podemosayudarte/consultasreclama/comorealizarrecl/ (tot i que en la totallitat de casos que coneixem el BdE es declara incompetent per aquesta qüestió)
Anar fent pas a pas serveix per provar la voluntat d’arribar a acord de manera amistosa, abans d’engegar la via judicial, que és on molt probablement t’hauràs de dirigir finalment, si és el cas.
- Tercer: Reclamació via judicial (haurà de ser en la majoria de casos). S’aconsella assessorament per part d’alguna associació de consumidors especialitzada.
També us podeu informar en el Servei d’Orientació Jurídica - cal demanar cita prèvia (tel. 972210208 extensió 2 i 2) Avda. Ramon Folch 4-6 de Girona.
Documentació. Quina documentació és obligatòria que adjunteu a la reclamació?
- Còpia del DNI,
- Còpia de l’escriptura del préstec hipotecari,
- Còpia de les factures de les despeses que es poden reclamar (*):
- Notaria
- Registre de la propietat
- Gestoria
- Taxació
En cas de via judicial, a part d’aquesta documentació, caldrà acreditar la reclamació extrajudicial.
(*) Seran reclamables els imports del 50% de la factura de les despeses de Notaria, i 100% de l’import de les factures de despeses de Registre de la propietat, de gestoria, i de taxació.
Per altra banda, us informem que podeu assessorar-vos en les entitats de defensa de consumidors, especialistes en l’àmbit bancari, perquè us podran fer l’acompanyament i assessorament en la reclamació via judicial, si és el cas:
- ASUFIN (Associació d’usuaris financers): c. Roger de Llúria, 118, 4-1 Barcelona. info@asufin.com. Tel. 936763284. https://www.asufin.com/ca/inici/
- ADICAE (Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances. ) tel. 685 919 244 aicec@adicae.net https://aicec.adicae.net/
I també a través de totes les altres associacions que qui ha informades en el web de l’Agència Catalana del Consum: https://consum.gencat.cat/ca/lagencia/codi-de-consum-de-catalunya/sintesi-dels-drets-de-les-persones-consumidores-i-usuaries/els-drets-basics-de-les-persones-consumidores/associacions-de-consumidors/
Les entitats de consumidors poden cobrar una quota d’associats, o simpatitzants, i/o cobrar per serveis determinats. (cal consultar les condicions amb cada entitat)
+ informació d’interès:
L’Agència Catalana del Consum ha publicat la següent notícia:
https://consum.gencat.cat/ca/detalls/noticia/Reclamar-despeses-hipotecaries
Informació sobre el tema dels terminis:
https://informeespana.es/economia/2024/04/10/estos-son-los-plazos-que-fijan-los-tribunales-para-recuperar-los-gastos-abusivos-en-las-hipotecas/
Aquí pots consultar quina és la teva oficina de consum, a la qual t’has de dirigir per a fer la reclamació: https://consum.gencat.cat/ca/lagencia/organismes-de-consum/la-teva-oficina-de-consum/
Calculadores d’interès legal:
https://www.calculo-intereses.com/#/resultado
https://www.asufin.com/calculadora-asufin/intereses-legales/