Header: OMIC

OMIC
Oficina Municipal d'Informació de Consum

Xarxes: OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum - OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum

Àrea de qui depèn:
Àrea de Promoció Econòmica

Adreça:
C. Ciutadans, 2
17004 - GIRONA

Telèfon:
972 419 025

Horari:
De dilluns a dijous de 9 a 12 h

A/e:
omic@ajgirona.cat

Web:
web.girona.cat/omic

EN CAS QUE NO SIGUEU
DE GIRONA CIUTAT:

Podeu buscar l'oficina de consum que us correspon al següent cercador.

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Tot el que has de saber sobre les garanties

Tot el que has de saber sobre les garanties

Garanties de productes i serveis

Garantia de productes

Consideracions generals:

  • Important: Conservar sempre el tiquet o factura. També convé guardar el catàleg comercial o la publicitat, segons el cas.
  • Tots els productes de consum tenen una garantia legal, encara no sigui informada pel venedor. A continuació s’exposa la garantia general, que s’aplica a tots els productes que no tenen regulada una garantia específica, com és el cas dels immobles.
  • La garantia cobreix les manques de conformitat del producte. Però no el desgast, el mal ús, la pèrdua, el robatori... (aquestes condicions poden quedar cobertes per assegurances addicionals).
  • Aquesta garantia s’aplica exclusivament a les relacions de consum. Les compravendes entre particulars no tenen garantia, excepte vicis ocults (6 mesos)

Terminis

Des de 01/01/22 l’empresari respon de les faltes de conformitat des del lliurament i fins:

  • Béns/productes: 3 anys
  • Continguts o serveis digitals: 2 anys
  • Béns/productes de 2a mà: Pacte entre les parts; però mínim 1 any
  • Serveis: 6 mesos

Important tenir en compte el moment quan apareix la manca de conformitat:

  • Durant els 2 primers anys (o 1 any en continguts digitals) hi ha una presumpció legal de defecte; pel que correspon a l’empresari acreditar el contrari.
  • Si apareix durant l’any següent (3r any en béns, o 2n any en continguts digitals), correspon a la persona consumidora acreditar que és un defecte (informe tècnic).

Responsabilitat

Sempre ha de respondre l’empresa venedora.

Si resulta difícil o impossible adreçar-se al venedor, llavors podrem reclamar al proveïdor o al fabricant.

Què és la manca de conformitat?

  • Defectes i mancances materials del producte, per mala fabricació o manipulació posterior
  • Que els béns no s’ajustin a la descripció, tipus, qualitat, funcionalitat o altres característiques que s’estableixin al contracte, o no siguin aptes per la finalitat habitual a la qual es destinin.
  • Que els béns siguin aptes per la finalitat específica que el consumidor posi en coneixement del venedor
  • Exemple: Vol impressora per imprimir pòsters → no és conforme una que només imprimeix en b/n i A4 o grandària menor.

Requisits addicionals

En alguns sectors, com la venda vehicles, informen que el vehicle té 3 anys de garantia o fins que hagi corregut X km, això no és legal (nul·litat de la clàusula).

En altres informen que alguns components que estan subjectes a desgast (bateries, rodes, pastilles de fre...) no tenen els 3 anys de garantia, sinó tan sols 2 anys o 6 mesos. No és cert. Tots els components tenen la mateixa garantia (3 anys).

  • Però cal recordar que és durant 2 anys que l’empresa ha de demostrar que no hi ha defecte.
  • El desgast habitual no és un defecte.
  • Els 6 mesos es refereixen a la llei anterior (va deixar d’aplicar-se l’01/01/2022)

Drets i deures davant una manca de conformitat

Hi ha 4 remeis possibles, però segueixen una certa jerarquia. Primer procedeix:

  • Reparació
  • Substitució

A elecció del consumidor, si no és desproporcionat per l’empresari.
Tant una com altra opció:

  • Gratuïtat. No pot implicar despeses pel consumidor, especialment el transport, mà d’obra i peces de recanvi.
  • Termini raonable, sense majors inconvenients i tenint en compte la naturalesa i finalitat del producte
  • Suspensió del termini de garantia
    • Conservar justificant de la comunicació de la manca de conformitat i el resguard d’entrega del producte reparat o substituït.
    • La substitució no atorga un nou termini de garantia de 3 anys
  • L’empresa respon durant 1 any del mal funcionament si la manca de conformitat és la mateixa que la inicial.

Si la reparació o substitució no esmenen la manca de conformitat (segueix presentant el mateix defecte):

  • Rebaixa del preu
  • Resolució del contracte

Garanties de serveis

Garanties comercials

Són una garantia addicional a la legal que ofereix l’empresari o contracta el consumidor. Cal tenir-ne en compte les condicions, ja que habitualment difereixen de la garantia legal (cobertura parcial, obligació de fer revisió anual al SAT oficial, etc.).

Garantia d’immobles:

Quan adquirim un habitatge nou, no és aplicable la garantia genèrica, ja que té una normativa específica.
Es poden reclamar al promotor els danys que apareguin en un termini de:

  • 1 any, respecte als acabats.
  • 3 anys, respecte als defectes d’elements que incompleixin requisits d’habitabilitat.
  • 10 anys, respecte a defectes estructurals.

És important tenir en compte que aquests terminis s’inicien des que el constructor fa entrega de l’edificació al promotor.

Garantia dels serveis

Termini de 6 mesos. S’inicia el còmput a la finalització de la prestació.

Cal tenir en compte que hi ha serveis de mera activitat (acadèmia, gimnàs, massatges...) i altres de resultat (mecànic, pintor, paleta...). En els primers es garanteix la prestació en si, però no el resultat (que es pot obtenir o no).

Contractacions mixtes

En diem contractació mixta si contractem un producte i accessòriament alguns serveis (transport, muntatge, etc.). O a la inversa, si durant la prestació d’un servei s’instal·len peces o productes (reparacions d’electrodomèstics, vehicles, etc.).

En aquests casos cada prestació està coberta per la seva garantia. Els serveis (muntatge, reparació, revisió, etc.) pel termini de 6 mesos. Les peces o productes, tindran 3 anys (o 2 en alguns casos), o un mínim d’1 any si són de segona mà.

Si en una reparació ens posen peces de segona mà, cal informar-ho abans i fer-ho constar en la factura. Altrament, tindran una garantia de 3 anys (com si fossin noves).

Cal tenir en compte que si adquirim un producte (peça pel cotxe, aire condicionat, etc.) i el fem instal·lar per un tercer, si el producte resulta defectuós n’haurem d’assumir el cost de desmuntatge i nova instal·lació.

Garanties en tallers mecànics

Fins a novembre 2023 tenien una norma específica (pel que no s’aplicava el règim de garantia general). Preveia una garantia en les reparacions limitada a 3 mesos o 2.000 km. Aquesta norma està derogada, i des de novembre del 2023 s’aplica la garantia general.

La mà d’obra (desmuntatge i muntatge, instal·lació de peces, etc.) té una garantia de 6 mesos (servei).

Les peces que ens hagin instal·lat o substituït, tenen una garantia de 3 anys, si són noves, o almenys 1 any si són reacondicionades o de segona mà (se n’ha d’haver informat prèviament al client i constar així en la factura).

Cal recordar que tenim dret a què ens donin les peces substituïdes.

Tornar