Header: OMIC

OMIC
Oficina Municipal d'Informació de Consum

Xarxes: OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum - OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum

Àrea de qui depèn:
Àrea de Promoció Econòmica

Adreça:
C. Ciutadans, 2
17004 - GIRONA

Telèfon:
972 419 025

Horari:
De dilluns a dijous de 9 a 12 h

A/e:
omic@ajgirona.cat

Web:
web.girona.cat/omic

EN CAS QUE NO SIGUEU
DE GIRONA CIUTAT:

Podeu buscar l'oficina de consum que us correspon al següent cercador.

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Tot el que cal saber sobre el dret de desistiment

Tot el que cal saber sobre el dret de desistiment

No és un dret il·limitat, pel que convé saber quan i com s’aplica

Què és?

És la facultat que s'atorga a les persones consumidores per resoldre un contracte de consum, sense haver de justificar cap motiu. Això és, retornar el producte i que ens abonin l'import pagat.

El dret de desistiment es preveu en les compres i contractacions fetes fora d'un establiment sedentari (botiga física): compres per internet, per telèfon, per catàleg, en una fira, etc.

El termini per exercir-lo és de 14 dies naturals des de la contractació (serveis) o recepció del producte (adquisició de béns), i cal fer-ho sempre per escrit.

Suposa algun cost?

En principi, no. Però hi ha algunes excepcions.

Respecte a la compra de productes:

  1. Quan la persona consumidora ha escollit una modalitat d'enviament més costosa que l'enviament ordinari (per exemple, un enviament urgent).
  2. Quan l'empresari ha informat prèviament del cost de devolució del producte o que aquest serà a càrrec de la persona consumidora.

En ambdós casos l'únic import que haurà d'assumir la persona consumidora és el cost d'enviament.

I pel que fa a la prestació de serveis:

  1. Si ja s'ha iniciat l'execució del servei, l'empresari podrà facturar l'import proporcional al servei ja prestat. Així, si contractem una línia mòbil i no en desistim fins al cap d'una setmana, havent fet ús del servei, ens podran cobrar l'import corresponent als dies de prestació (7 dies, en aquest cas; un 25% de la quota mensual).
  2. Quan l'empresari hagi hagut de suportar algun cost d'instal·lació prèvia i hagi informat durant la contractació a la persona consumidora de l'import que haurà d'assumir en cas de desistir. Cas típic en la contractació de fibra òptica, en què haurem d'assumir el cost d'instal·lació de l'enrutador si ens en van informar prèviament.

Quins efetes té?

Un cop exercit el dret de desistiment, l'empresari ha de retornar els diners en un termini màxim de 14 dies naturals.

El desistiment també afecta els contractes accessoris. Per tant, si hem contractat un servei de manteniment junt amb un de subministrament de gas, o si hem finançat la compra d'un producte (préstec vinculat), el desistiment també el del contracte de manteniment o el de finançament, respectivament.

S'aplica a totes les contractacions?

No. Es preveuen algunes excepcions.

En el cas dels béns es refereixen a les característiques d'aquest: quan el producte sigui fet a mida, per raons d'higiene (roba interior), productes que es fan malbé amb rapidesa (menjar), premsa o revistes (excepte que es tracti d'una subscripció), productes digitals en suport material un cop desprecintats (DVD), entre altres.

En el cas dels serveis, quan aquests ja s'hagin prestat totalment, quan es tracti d'allotjament turístics, transport de béns, lloguer de vehicles, activitats d'oci o quan els contractes preveuen una data o període d'execució específics.

Serveis digitals

Cal tenir especialment en compte el subministrament de continguts digitals que no es prestin en un suport material, doncs s'exclourà l'aplicació del dret de desistiment quan:

  1. Quan la persona consumidora hagi consentit a iniciar l'execució del servei durant el termini de desistiment.
  2. L'empresari disposi d'una confirmació conforme la persona consumidora ha estat informada que perd el dret de desistiment en aquesta situació.

Cal que es compleixin aquests dos requisits alhora, però és habitual que s'hi doni compliment amb la formalització del contracte (se n'informa en la lletra petita que la persona accepta en contractar el servei).

Aquesta previsió té una especial incidència en les acadèmies i serveis de formació online. En aquests casos cal tenir en compte que perdrem el dret a desistir a partir del moment que accedim a la plataforma digital de l'empresa i als seus continguts. El mateix és aplicable a altres tipus de serveis digitals (serveis de cites, de gaming, gimnasos online, etc.).

Dret de desistiment contractual

Com hem indicat, el dret de desistiment legal només està reconegut en les contractacions fora d'un establiment sedentari.

Pel que no existeix un dret legal de desistiment (o devolució) en botigues físiques.

Però aquelles empreses que ofereixin contractualment (per política d'empresa) aquest dret, sempre serà segons les condicions que informin (en un cartell visible i/o en el tiquet). És una pràctica habitual en botigues de roba i calçat, per exemple, però cada establiment posa les seves condicions: termini, forma d'abonament (val), excepcions (productes rebaixats exclosos), etc.

Tornar