Header: OMIC

OMIC
Oficina Municipal d'Informació de Consum

Xarxes: OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum - OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum

Àrea de qui depèn:
Àrea de Promoció Econòmica

Adreça:
C. Ciutadans, 2
17004 - GIRONA

Telèfon:
972 419 025

Horari:
De dilluns a dijous de 9 a 12 h

A/e:
omic@ajgirona.cat

Web:
web.girona.cat/omic

EN CAS QUE NO SIGUEU
DE GIRONA CIUTAT:

Podeu buscar l'oficina de consum que us correspon al següent cercador.

Ruta de navegació

Publicador de continguts

La nova Llei 1/2025 impulsa la justícia eficient i fomenta les solucions dialogades

La nova Llei 1/2025 impulsa la justícia eficient i fomenta les solucions dialogades

Abans d’anar a via judicial, en les reclamacions de l’àmbit de consum, la mediació és la Mesura Adient de Solució de Controvèrsies (MASC)

L'abril de 2025 ha entrat en vigor la Llei Orgànica 1/2025, de mesures d’eficiència del Servei Públic de Justícia, una norma que busca transformar el funcionament de la justícia a l’Estat espanyol i apropar-la a la ciutadania amb solucions més àgils, accessibles i sostenibles.

Objectius principals de la llei

  • Descongestionar els jutjats.
  • Fomentar el diàleg i la cultura de pau.
  • Agilitzar els procediments i fer-los més accessibles.
  • Impuls dels Mètodes Adequats de Solució de Controvèrsies (MASC): serà obligatori intentar una via de resolució alternativa abans de presentar una demanda civil o mercantil, tret de casos excepcionals.

Què són els MASC?

Els MASC permeten resoldre conflictes fora dels tribunals, d’una manera més ràpida, econòmica i dialogada. Segons la nova llei, n’hi ha diversos tipus:

  • Negociació: directa entre les parts, amb o sense advocats.
  • Mediació: amb l’ajuda d’un professional imparcial que facilita el diàleg.
  • Conciliació: una persona experta proposa solucions, que les parts poden acceptar o no.
  • Oferta vinculant confidencial: una part pot fer una oferta formal i irrevocable.
  • Dictamen d’una persona experta independent: les parts encarreguen un informe tècnic o jurídic a un tercer imparcial.
  • Dret col·laboratiu: negociació estructurada amb advocats especialitzats en resolució dialogada de conflictes.

Les mediacions en els conflictes de consum

La mediació en l’àmbit de consum és un sistema extrajudicial de resolució de conflictes de consum entre consumidors i empreses o professionals. És voluntària, confidencial, imparcial i neutra. Es realitza amb l’ajuda d’un mediador, que canalitza la comunicació entre les parts perquè elles mateixes arribin a un acord.

PAS 1. És imprescindible presentar una reclamació prèvia a l’empresa amb qui heu tingut el problema a través qualsevol canal que us permeti conservar-ne una prova (fulls oficials de reclamació, carta certificada amb avís de recepció, correu electrònic, trucada amb número d’incidència o número de seguiment...). L’empresa té un mes per contestar-vos.

PAS 2. Si no rebeu resposta de l’empresa en el termini màxim d’un mes, o bé la resposta que us dona no la considereu satisfactòria, si viviu a Girona ciutat, ja podeu presentar la vostra reclamació a través del registre de la seu electrònica.

Més informació:
https://web.girona.cat/omic/mediacions
https://justicia.gencat.cat/ca/ambits/mediacio/mediacio_dretprivat/masc/ 
https://www.administraciondejusticia.gob.es/medios-solucion-controversias-masc 

Tornar