Notícies | OMIC. Oficina Municipal d'Informació de Consum
Oficina Municipal d'Informació de Consum

Subministraments de llum i gas
Cal ser proactius i revisar les factures
Dijous 13/02/2025 - 15.05 h
Es recomana ser proactius revisant les factures
Cal comparar preus i serveis de tant en tant i comprovar que es van aplicant lectures reals a les nostres factures, això ens donarà la seguretat que estem pagant per l’energia consumida.
Diferència entre empresa comercialitzadora i empresa distribuidora: L’empresa comercialitzadora és la que emet les factures, i la distribuidora és la responsable de les instal·lacions i dels comptadors i lectures. (eDistribucion en cas de l’electricitat; i Nedgia en cas del gas)
És convenient saber quin tipus de contracte o tarifa es té
- Tarifa de mercat lliure, és a dir és una tarifa que fixa l’empresa comercialitzadora, hi ha molts tipus d’oferta i no està limitat, i hi ha més de 200 comercialitzadores que ofereixen tarifes de mercat lliure. És interessant saber si teniu tarifa per ús, o tarifa plana, avalueu avantatges i inconvenients.
- Tarifa de mercat regulat, és a dir, amb preus fixats pel govern (també se’n diu PVPC preu voluntari per al petit consumidor), i les tres de mercat regulat més habituals i que tenen oficina a Girona són Energía XXI, Gas & Power i Curenergía. (del grup Endesa, Naturgy i Iberdrola, respectivament)
En electricitat (mercat regulat) cal tenir en compte:- Trams horaris: Hores punta (10-14 h + 18-22 h) – pla (8-10 h + 14-18 h + 22-24 h) – vall (0-8 h + Festius i caps de setmana 24 h).
- Tot i els trams, el preu varia d’hora en hora.
Exemple en Apps “Ahorra en luz” (podreu revisar els preus de l’endemà a partir de les 20.30 h).
Depenent dels consums i del preu contractat pot ser més avantatjosa una o l’altra, i per això recomanem utilitzar una eina de comparador de comercialitzadores que ofereix la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) és l'organisme públic que promou i preserva el bon funcionament de tots els mercats en interès dels consumidors i empreses.
Entendre la factura de la llum
Codi QR de les factures de la llum.
Per poder ajudar-vos a entendre la teva factura elèctrica, heu d'accedir a través del codi QR o del link que apareix a l'apartat sobre la CNMC que trobareu a la vostra factura:
Si la factura està impresa en paper, haureu d'accedir amb el QR
Si la factura és digital, fent clic al link o a través del QR
Entreu a l’apartat “Entén la teva factura” on clarament veureu quin preu teniu contractat, què significa cadascun dels components que hi apareixen i què heu de tenir en compte per poder estalviar a la teva factura.
Com que els comptadors són de telegestió (lectures automatitzades): En cas de dubtes es pot consultar consum d’electricitat a través del web de l’empresa distribuïdora d’electricitat: eDistribucion
Canvis de potència contractada: Es poden fer com a màxim un cop a l’any.
Els canvis tenen un cost, cal informar-se'n a través de la vostra comercialitzadora d’electricitat.
Consell en el cas de factura del gas, lectura de comptador
Repassar de tant en tant que la lectura imputada a la factura sigui real, i no estimada: Cal saber que hi ha aplicacions de la mateixa comercialitzadora que teniu per passar la lectura del gas, o altres de genèriques, o pròpies de la distribuidora com per exemple: YOLEOGAS.
Serveis addicionals o accessoris
Cal comprovar, a la factura, si hi ha contractats serveis addicionals, que són voluntaris, com per exemple de reparació de caldera, revisió del gas... i si s’adequa al que vau contractar. Tingueu en compte que normalment són anuals, tot i que es paguin mensualment, i per tant cal demanar-ne la no renovació, si és el cas, com a mínim un mes abans del termini de venciment anual.
Canvi de comercialitzadora de llum o gas
- Si us ofereixen canviar de comercialitzadora, sigueu prudents. Demaneu una còpia de l'oferta i estudieu-la amb calma i no faciliteu dades personals o bancàries, ni factures anteriors, si no n'esteu ben segurs.
- Si contracteu per internet, per telèfon, guardeu una còpia de l'oferta i del contracte. Teniu 14 dies per anul·lar-lo, des de la contractació, fent ús del dret de desistiment.
- Alerta a les contractacions enganyoses fetes a través de telèfon: És molt estrany que us ofereixin una oferta més econòmica des de la vostra comercialitzadora. En aquest cas, recomanem que pengeu i truqueu vosaltres per assegurar-vos que no us volen canviar de companyia.
I en cas de controvèrsia presentar reclamació. Com?
- Reclamació prèvia a l’empresa o establiment per algun mitjà que en quedi prova. I si no contesta en un mes o la resposta no és satisfactòria.
- Presentar la reclamació a l’oficina de consum que correspongui, i des del Servei de Consum s’intentarà resoldre mitjançant mediació.