Header: OMIC

OMIC
Oficina Municipal d'Informació de Consum

Xarxes: OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum - OMIC

Oficina Municipal d'Informació de Consum

Àrea de qui depèn:
Àrea de Promoció Econòmica

Adreça:
C. Ciutadans, 2
17004 - GIRONA

Telèfon:
972 419 025

Horari:
De dilluns a divendres de 9 a 12 h

A/e:
omic@ajgirona.cat

Web:
web.girona.cat/omic

EN CAS QUE NO SIGUEU
DE GIRONA CIUTAT:

Podeu buscar l'oficina de consum que us correspon al següent cercador.

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Subministraments de llum i gas

Cal ser proactius i revisar les factures

Dijous 13/02/2025 - 15.05 h

Es recomana ser proactius revisant les factures

Cal comparar preus i serveis de tant en tant i comprovar que es van aplicant lectures reals a les nostres factures, això ens donarà la seguretat que estem pagant per l’energia consumida.

Diferència entre empresa comercialitzadora i empresa distribuidora: L’empresa comercialitzadora és la que emet les factures, i la distribuidora és la responsable de les instal·lacions i dels comptadors i lectures. (eDistribucion en cas de l’electricitat; i Nedgia en cas del gas)

És convenient saber quin tipus de contracte o tarifa es té

  • Tarifa de mercat lliure, és a dir és una tarifa que fixa l’empresa comercialitzadora, hi ha molts tipus d’oferta i no està limitat, i hi ha més de 200 comercialitzadores que ofereixen tarifes de mercat lliure. És interessant saber si teniu tarifa per ús, o tarifa plana, avalueu avantatges i inconvenients.
  • Tarifa de mercat regulat, és a dir, amb preus fixats pel govern (també se’n diu PVPC preu voluntari per al petit consumidor), i les tres de mercat regulat més habituals i que tenen oficina a Girona són Energía XXI, Gas & Power i Curenergía. (del grup Endesa, Naturgy i Iberdrola, respectivament)
    En electricitat (mercat regulat) cal tenir en compte:
    • Trams horaris: Hores punta (10-14 h + 18-22 h) – pla (8-10 h + 14-18 h + 22-24 h) – vall (0-8 h + Festius i caps de setmana 24 h).
    • Tot i els trams, el preu varia d’hora en hora. 
      Exemple en Apps “Ahorra en luz” (podreu revisar els preus de l’endemà a partir de les 20.30 h).

Depenent dels consums i del preu contractat  pot ser més avantatjosa una o l’altra, i per això recomanem utilitzar una eina de comparador de comercialitzadores que ofereix la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.  

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) és l'organisme públic que promou i preserva el bon funcionament de tots els mercats en interès dels consumidors i empreses. 

Entendre la factura de la llum

Codi QR de les factures de la llum.
Per poder ajudar-vos a entendre la teva factura elèctrica, heu d'accedir a través del codi QR o del link que apareix a l'apartat sobre la CNMC que trobareu a la vostra factura:
Si la factura està impresa en paper, haureu d'accedir amb el QR
Si la factura és digital, fent clic al link o a través del QR
Entreu a l’apartat “Entén la teva factura” on  clarament veureu quin preu teniu contractat, què significa cadascun dels components que hi apareixen i què heu de tenir en compte per poder estalviar a la teva factura.

Com que els comptadors són de telegestió (lectures automatitzades): En cas de dubtes es pot consultar consum d’electricitat a través del web de l’empresa distribuïdora d’electricitat: eDistribucion 

Canvis de potència contractada: Es poden fer com a màxim un cop a l’any.
Els canvis tenen un cost, cal informar-se'n a través de la vostra comercialitzadora d’electricitat.

Consell en el cas de factura del gas, lectura de comptador

Repassar de tant en tant que la lectura imputada a la factura sigui real, i no estimada: Cal saber que hi ha aplicacions de la mateixa comercialitzadora que teniu per passar la lectura del gas, o altres de genèriques, o pròpies de la distribuidora com per exemple: YOLEOGAS.

Serveis addicionals o accessoris

Cal comprovar, a la factura, si hi ha contractats serveis addicionals, que són voluntaris, com per exemple de reparació de caldera, revisió del gas... i si s’adequa al que vau contractar. Tingueu en compte que normalment són anuals, tot i que es paguin mensualment, i per tant cal demanar-ne la no renovació, si és el cas, com a mínim un mes abans del termini de venciment anual.

Canvi de comercialitzadora de llum o gas

  • Si us ofereixen canviar de comercialitzadora, sigueu prudents. Demaneu una còpia de l'oferta i estudieu-la amb calma i no faciliteu dades personals o bancàries, ni factures anteriors, si no n'esteu ben segurs.
  • Si contracteu per internet, per telèfon, guardeu una còpia de l'oferta i del contracte. Teniu 14 dies per anul·lar-lo, des de la contractació, fent ús del dret de desistiment.
  • Alerta a les contractacions enganyoses fetes a través de telèfon: És molt estrany que us ofereixin una oferta més econòmica des de la vostra comercialitzadora. En aquest cas, recomanem que pengeu i truqueu vosaltres per assegurar-vos que no us volen canviar de companyia.

I en cas de controvèrsia presentar reclamació. Com?

  1. Reclamació prèvia a l’empresa o establiment per algun mitjà que en quedi prova. I si no contesta en un mes o la resposta no és satisfactòria.
  2. Presentar la reclamació a l’oficina de consum que correspongui, i des del Servei de Consum s’intentarà resoldre mitjançant mediació.
Tornar