Header: Benestar animal

Benestar animal

Publicador de continguts

L’Ajuntament de Girona aprova la construcció del Centre d’Acollida d’Animals del Gironès per cuidar els animals domèstics perduts o abandonats

El Ple ha aprovat avui un conveni amb el Consell Comarcal del Gironès, entitat que s’encarregarà de gestionar el futur centre comarcal. En la mateixa sessió també s’han tirat endavant dos temes relacionats amb el dret a l’habitatge, i s’ha aprovat definitivament el reglament de Teletreball, que regularà la implantació d’aquesta modalitat de treball un cop acabin les restriccions per la pandèmia

L’Ajuntament de Girona ha aprovat avui per Ple municipal un conveni amb el Consell Comarcal del Gironès per impulsar la construcció d’un Centre d’Acollida d’Animals a l’est de la ciutat, proper a Vila-roja. L’objectiu d’aquest servei és recollir i acollir els animals de companyia abandonats o perduts a la via pública de tota la comarca, evitant així les problemàtiques que en poden derivar tant per la població com pel benestar animal. Al mateix temps, el centre permetrà dinamitzar el territori i promoure’n l’activitat sociolaboral i terapèutica. El conveni ha estat aprovat amb els vots a favor de JuntsxCat, Guanyem Girona, Esquerra Republicana, i el vot d’un dels membres del grup municipal de Ciutadans (Cs); l’abstenció del segon membre del grup de Cs, i el vot en contra del PSC.

El regidor de Sostenibilitat de l’Ajuntament de Girona, Martí Terés, ha explicat que “es tracta d’una proposta que beneficiarà la ciutat en el seu conjunt i els animals que pateixen abandonament”. “Ens sembla que aquest centre pot ser positiu tant pel lloc on s’implementarà, com pel fet que hi tindrà una funció de dinamització del territori i de promoció de l’activitat sociolaboral i terapèutica, i estem segurs que tirarà endavant”, ha afegit Terés.

Està previst que l’equipament es construeixi en uns terrenys situats entre la carretera de Sant Feliu i la variant de l’N-II, adjacents al camí d’accés al cementiri Nou. El consistori posarà a disposició del Consell Comarcal aquest emplaçament de titularitat municipal. Abans, però, s’haurà de redactar un pla especial, ja que es tracta de sòl no urbanitzable i s’ha de justificar que l’activitat del futur centre és compatible amb els valors de protecció d’aquests terrenys. També s’encarregarà un estudi per analitzar les potencialitats de l’equipament de cara a la dinamització i promoció de la funció sociolaboral i terapèutica del centre. Un cop aprovat el pla especial i la resta de documentació necessària, es començarà a construir l’equipament. Es preveu que aquesta fase pugui durar aproximadament uns 2 anys i mig.

Un cop el centre estigui en marxa, el Consell Comarcal del Gironès s’encarregarà de gestionar-lo. En concret, durà a terme la recollida d’animals de companyia (gossos, gats i fures) abandonats, perduts, ensalvatgits (excepte els gats de colònies de carrer), morts o ferits, cedits, comissats o derivats d’ordres judicials. També s’encarregarà de localitzar i retornar els animals als propietaris; d’allotjar, cuidar i fer els controls sanitaris adequats; i de tramitar les adopcions i cessions temporals i les donacions al centre.

Del 2008 al 2018, la recollida d’animals del municipi de Girona, Salt i Sarrià de Ter estava delegada al Consell Comarcal del Gironès a través de l’Associació Protectora d’Animals i Plantes de l’Alt Empordà, situada a Figueres. Davant la saturació d’aquest equipament, es va veure la necessitat de comptar amb unes instal·lacions que donin servei als municipis del Gironès, per eficàcia i eficiència. Actualment, el servei està adjudicat a la Residència canina “la Devesa”, empresa que actualment duu a terme aquesta tasca fins al 2022.

Cal tenir en compte que Girona actua com a capital de comarca i això comporta que un nombre significatiu d'animals perduts o abandonats en municipis del voltant acabin recollits a la ciutat i ingressin al centre d'acollida municipal. És per aquest motiu que es considera adient construir un centre comarcal que doni servei a tots els municipis del voltant.

Aprovació d’accions en matèria d’habitatge

A banda, el Ple ha aprovat avui també dos temes relacionats amb l’accés a l’habitatge. Per un costat, s’ha tirat endavant per unanimitat el conveni entre el l’Ajuntament de Girona, l’Institut Català del Sòl i l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, que permetrà que el consistori cedeixi el dret de superfície de diversos terrenys de propietat municipal a Incasòl per tal que aquest hi construeixi tres blocs d’habitatge protegit.

En aquest sentit, la regidora d’Habitatge del consistori, Annabel Moya, ha destacat que “aquesta promoció suposarà un increment del 55% del parc d’habitatge públic de Girona i permetrà donar resposta a la necessitat d’habitatge assequible, en especial per a persones joves, famílies i gent gran”. Moya ha remarcat que “és un gran projecte per Girona i pel barri de Domeny, que està en creixement i amb un gran dinamisme de les entitats, i que alhora aquesta acció permetrà la cohesió social en aquest sector”. 

Per l’altre costat, s’ha aprovat per Ple la proposta del redactat per declarar el municipi com a àrea amb mercat d'habitatge tens, que ara s’haurà d’elevar a la Generalitat de Catalunya i serà tramitada per via d’urgència. Aquesta consideració donaria llum verda a l’aplicació de mesures de racionalització i contenció dels preus del lloguer a la ciutat. En aquest cas, el punt s’ha aprovat amb els vots a favor de JuntsxCat, PSC i Esquerra; l’abstenció de Guanyem i d’un dels membres de Cs, i el vot en contra de l’altre membre de Cs.

Aprovació definitiva del reglament de teletreball 

Finalment, cal destacar que s’ha aprovat per Ple la resolució de les al·legacions i l’aprovació definitiva del reglament de Teletreball de l’Ajuntament de Girona, que regularà la implantació d’aquesta modalitat de treball entre el personal municipal un cop acabin les restriccions per la pandèmia. Aquesta proposta ha obtingut el vot favorable dels grups de JuntsxCat, PSC, Esquerra i Cs, i l’abstenció del grup municipal de Guanyem Girona.

Entre altres aspectes, el document exposa que l’accés al teletreball és voluntari i que es podran realitzar fins a 10 dies de teletreball al mes –o 4 en el cas de caps d’àrea, servei o secció i els directors/es d’equipaments-, amb flexibilitat en casos excepcionals. En cas d’una situació d’emergència o confinament, es podrà autoritzar aquest mètode de treball per més dies. També s’estipula que hi ha d’haver unes franges mínimes obligatòries de treball o que no es podrà accedir a aquesta modalitat quan la majoria de les tasques estiguin directament relacionades amb el lloc físic de treball. 

L’establiment del teletreball serà acordat pel cap d’àrea o màxim responsable i el treballador, i estarà subjecte a una avaluació continua per determinar el compliment dels objectius i les condicions. També comportarà formació específica en matèria de ciberseguretat i protecció de dades i en matèria de prevenció de riscos laborals, seguretat i salut laboral.

“Aquest govern demostrem amb fets que som pioners, i que estem a l’avantguarda en la recerca de millores en les condicions laborals dels nostres treballadors i treballadores. Amb aquest reglament, obrim una oportunitat per gestionar la jornada laboral tenint molt més present la conciliació familiar i personal”, ha destacat la regidora d’Hisenda i Règim Interior del consistori, M. Àngels Planas. 

El “Pla d’implantació del teletreball a l’Ajuntament de Girona” té per objectiu, principalment, fomentar la conciliació de la vida laboral, personal i familiar; afavorir la flexibilitat i autonomia del personal; fomentar el model organitzatiu d’administració electrònica i l’optimització de recursos, tot garantint la qualitat i la quantitat dels serveis; i ser el marc de treball en casos d’emergència i excepcionals com va ser el confinament decretat per evitar la propagació de la COVID-19.
 

Tornar