Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

El Museu del Cinema inaugura l’exposició “A cos obert. La malaltia en la fotografia i el cinema dels orígens (1880-1930)”

La mostra es podrà veure fins al 27 d’abril de 2025 a la sala d’exposicions temporals de l’equipament de forma gratuïta.

El Museu del Cinema inaugura aquesta tarda l’exposició “A cos obert. La malaltia en la fotografia i el cinema dels orígens (1880-1930)”. Una mostra que es podrà veure fins al 27 d’abril de 2025 a la sala d’exposicions temporals de l’equipament de forma gratuïta. 

Aquest matí, el director del Museu del Cinema, Jordi Pons; els tres comissaris de l’exposició Carolina Martínez; Carme Pardo, i Alan Salvadó, i el degà de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona (UdG) i director del Grup de Recerca sobre el Cinema dels Orígens (GROC), Àngel Quintana, han presentat la mostra.

L’exposició mostra una selecció d’objectes i aparells vinculats a la temàtica de la mostra. En total són 37 elements originals. També inclou 11 fotografies originals d’època, 51 reproduccions de fotografies i 21 fragments audiovisuals que es mostren en 6 pantalles i 2 projectors. Es tracta d’una coproducció del Museu del Cinema i el Grup de Recerca sobre els Orígens del Cinema de la UdG, finançat pel Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, que alhora compta amb el patrocini del Col·legi de Metges de Girona. 

Les imatges del cos malalt en l’àmbit mèdic i cinematogràfic entre els anys 1880 i 1930 evidencien un recorregut paral·lel que ens fa viatjar dels aparells de diagnosi mèdica als d’enregistrament cinematogràfic. En aquest trajecte, s’han de tenir en compte tant els registres visuals de la precinematografia, com les plaques de llanterna màgica o la cronofotografia.

Des de la medicina, la invenció dels raigs X i l’aparició de la fotografia microscòpica permeten mostrar la interioritat del cos d’una manera inèdita. El context de l’època, amb experiències com les de la Gran Guerra o l’anomenada “grip espanyola”, va ser l’ocasió per implementar aquesta mirada que penetrava a l’interior del cos malalt.

Les filmacions de l’època – tant de registre mèdic com de ficció- deixen constància d’aquest interès. En aquest període, el cos malalt filmat ens transporta des del cos grotesc al cos en rehabilitació o el cos afectat per les pandèmies, passant per la seva pròpia fragmentació. Com a contraimatges, la comèdia i el burlesc el converteixen en paròdia i sàtira de la medicina i els seus avenços.

Els tres eixos que articulen aquesta exposició ofereixen un recorregut que ens porta des de la constitució de la mirada anatomicoclínica i el naixement del cinema a un ull que ja no veiem, perquè és el que tenim interioritzat amb les pràctiques de la biopolítica. Entre aquests dos eixos, la mirada desbordada suposa el moment d’inflexió en la creació d’una mirada que és ja la nostra.

Paral·lelament a l’exposició s’han organitzat quatre activitats complementàries. Una d’elles tindrà lloc avui, a les 18 h, juntament amb la inauguració de la mostra. Es tracta d’una conferència performativa a càrrec dels artistes i investigadors i doctors en Belles Arts Itsaso Iribarren i Germán de la Riva. 

Pel que fa a la resta d’activitats, hi haurà una visita guiada el 25 de gener de 2025 a càrrec dels comissaris de l’exposició i dues conferències. La primera porta per nom “Pluralisme mèdic i narratives visuals de la malaltia” i anirà a càrrec del Dr. Alfons Zarzoso (27 de febrer de 2025) i la segona es titula “Comiques, bíbliques, drames: le corps malade dans les séries de films Pathé” i anirà a càrrec de la directora dels arxius de la Fondation Jerôme Seydoux-Pathé, Stéphanie Salmon (19 de març de 2025). 

Aquesta exposició és fruit de les aportacions al 14è Seminari internacional sobre els antecedents i orígens del cinema que, sota el títol “Visions del cos malalt. Representacions de les patologies físiques i psíquiques a la fotografia i al cinema dels orígens”, es va celebrar a Girona els dies 9 i 10 de novembre de 2023, organitzat pel Museu del Cinema i el Grup de Recerca en Orígens del Cinema (GROC) de la UdG.

Dossier de premsa
Tornar