Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

La GIO Symphonia estrena “Rebel” a l’Auditori de Girona, un nou espectacle pedagògic per acostar la música clàssica als joves

L’espectacle s’oferirà a escolars d’entre 10 i 14 anys el pròxim dijous 17 d’octubre i obert al públic general el 12 de gener. Es tracta d’una creació de l’Auditori de Girona i la GIO Symphonia amb la coproducció de La Marfà – Centre de Creació Musical, que compta amb la direcció escènica de Marc Rosich i la direcció musical de Francesc Prat. La proposta presenta un gran títol de la literatura musical occidental: l’òpera “L’Enfant et les sortilèges”, amb text de Colette i música de Maurice Ravel

Imatges de la roda de premsa i de l’assaig

El pròxim dijous 17 d'octubre, la GIO Symphonia estrena Rebel, el seu nou espectacle pedagògic, una creació de l'Auditori de Girona  i la GIO Symphonia amb la coproducció de La Marfà - Centre de Creació Musical. Es tracta d'una proposta basada en l'òpera L'Enfant et les sortilèges, amb text de Colette i música de Maurice Ravel que pretén acostar la música clàssica als joves d'entre 10 i 14 anys. El 12 de gener, l'espectacle s'oferirà també a l'Auditori de Girona per al públic general i les entrades es poden adquirir a www.auditorigirona.org.

Des de la perspectiva que no hi ha millor manera d'arribar al públic jove que mitjançant la katharsis aristotèlica, la GIO Symphonia presenta un gran títol de la literatura musical occidental que permeti connectar amb el públic jove: l'òpera L'Enfant et les sortilèges, amb text de Colette i música de Maurice Ravel -de qui el 2025 se celebra el 150è aniversari-, en aquest cas adaptada al català i dirigida escènicament per Marc Rosich i arranjada per a petita formació instrumental  i dirigida musicalment per Francesc Prat.

Aquest espectacle és la història d'una adolescent castigada per la seva mare que destrueix els llibres de la seva habitació en un atac de fúria. Llavors, un a un, els personatges dels llibres i altres objectes de l'habitació, contusionats, prenen ànima i expressen les seves queixes i protestes davant el seu comportament. Un gir màgic i inquietant permet a la protagonista prendre consciència de les conseqüències que té la crueltat cap al seu entorn -tot fent-li veure la fina línia que separa la rebel·lia de la grolleria- o que mai sabem la importància que tenen les coses fins que ja no les tenim. Reflexionant al voltant de la rebel·lia adolescent i de les conseqüències que poden tenir els nostres actes en moments de baixesa, ens transportarem a un món íntim i màgic que a priori no existeix però al que tots, en algun moment, hem donat vida. Una adaptació d'un clàssic de finals de segle XIX on es reivindica el paper de dones creadores oblidades per la història, com són Colette o Lili Boulanger, i que compta també amb pinzellades de creadores actuals com Rigoberta Bandini, Shakira o Bad Gyal, entre altres.

Amb una producció pensada des del territori i per al territori i formada per un elenc paritari, vol fomentar el creixement personal a través de l'art i de la música i alhora donar importància al paper dels instruments de l'orquestra i al coneixement que els envolta. L'espectacle estarà interpretat per les veus d'Elena Martinell, Eulàlia Fantova i Toni Vinyals, l'acompanyament instrumental de la GIO Symphonia, la direcció escènica de Marc Rosich i la direcció musical i els arranjaments de Francesc Prat.

Rebel és una producció de l'Auditori de Girona i la GIO Symphonia, amb la coproducció de La Marfà - Centre de Creació musical, i té el suport de l'Ajuntament de Girona, l'ICEC (Institut Català de les Empreses Culturals) i de la Diputació de Girona.

Segell Compromís Creació

Amb aquest espectacle, la GIO Symphonia inicia la seva participació en la temporada 24-25 de l'Auditori de Girona, on la formació tindrà un paper rellevant, amb dos concerts propis de l'orquestra i dues col·laboracions. Tot plegat, sota el Compromís Creació de l'Auditori, un segell creat amb l'objectiu d'acompanyar i visibilitzar la feina dels artistes, amb especial atenció a la presència de cors i orquestres de l'entorn proper.

Amb el concert My name is... Reich!, el 10 de novembre, la formació presentarà un exclusiu programa centrat en la figura de Steve Reich, un dels artífexs del minimalisme musical i un dels referents històrics de l'actual "música electrònica", on també es podrà sentir música de Bach i Stravinsky -dos dels seus inspiradors- i d'Arvo Pärt. Un concert de música clàssica però amb un punt d'amplificació.

El programa Més Garreta!, que es presentarà el 2 de febrer, servirà per commemorar el centenari de la mort del compositor ganxó Juli Garreta. L'expressió que dona títol al concert -proclamada per Igor Stravinski en sentir unes sardanes escrites pel compositor català- il·lustra molt bé el valor, a vegades no prou reivindicat, d'un dels compositors catalans més cèlebres de principis del segle XX. Inspirat en el modernisme de l'època i també en els programes que l'Orquestra Pau Casals oferia en aquell moment tan efervescent de la història catalana, la GIO Symphonia presentarà un programa amb obres de Beethoven, Albéniz, Wagner i Juli Garreta.

La GIO Symphonia també serà present en un dels concerts més esperats de la temporada a l'Auditori de Girona, on Rufus Wainwright interpretarà algunes de les seves cançons més icòniques juntament amb altres dels artistes que més l'han influenciat, en aquesta ocasió arranjades per a orquestra de corda. Serà el 16 de maig, presentant el programa que va realitzar amb l'Amsterdam Simfonietta l'any 2023, i serà un concert únic en tot l'Estat.

Finalment, serà el 31 de maig quan la GIO Symphonia participarà en el concert participatiu d'aquesta temporada, en la que s'estrenarà la cantata Tirant lo Blanc d'Antoni Ros-Marbà en versió per a veus mixtes. Amb Pere Arquillué com a narrador i dirigida pel mateix Ros-Marbà, serà una ocasió molt especial per gaudir d'aquestes pàgines d'una manera encara mai escoltada i amb el seu propi creador.

Les entrades per a tots aquests concerts ja estan a la venda a www.auditorigirona.org.

Tornar