Notícies | Cultura
L’Ajuntament de Girona apropa la cultura popular als infants a través d’unes capses d’aprenentatge amb més de vint reptes
Es tracta de material didàctic per treballar a les aules que permetrà als nens i nenes d’educació primària que treballin de forma activa i globalitzada tot coneixent la imatgeria i altres elements vinculats a la ciutat.
L’Ajuntament de Girona ha impulsat un nou recurs educatiu, en el marc del programa de recursos educatius, que consisteix en unes capses d’aprenentatge basades en la cultura popular de Girona. Aquest material didàctic i innovador permetrà que l’alumnat d’educació primària treballi de forma activa i globalitzada al mateix temps que coneixen la imatgeria i altres elements vinculats a la ciutat. Cada escola rebrà un lot que consta de cinc capses: la de les Mosques de Sant Narcís, la d’en Carlemany, la d’en Nah Mandin, la de la Bruixa de la Catedral i la del Tarlà.
Aquest migdia, el tinent d’alcaldia i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats i Bartrina, i la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Girona, Queralt Vila Vergés, han presentat el recurs educatiu als i a les docents de les escoles de la ciutat.
“Amb aquestes capses d'aprenentatge posem més eines perquè la cultura entri a les aules i els nens i nenes gaudeixin d'una cultura popular que a Girona es viu durant tot l'any", ha destacat el tinent d’alcaldia Quim Ayats i Bartrina.
"Es tracta d'un recurs educatiu molt complet, que posem a disposició de les escoles perquè puguin treballar, de manera autònoma, lúdica i propera, la cultura popular gironina i les tradicions que ens arrelen a la ciutat. Aquestes capses d'aprenentatge se sumen a la resta de recursos educatius que ja oferim amb la voluntat de donar més eines pedagògiques al professorat per poder treballar aspectes claus que ens vinculen al territori", ha afirmat la regidora Queralt Vila Vergés.
Es tracta d’una sèrie de cinc capses d’aprenentatge, amb reptes molt diversos basats en elements de la cultura popular gironina i que estan pensades per treballar a l’aula en petits grups d’alumnes. Dins de les capses, els infants trobaran unes cartes per treballar de forma autònoma i tindran un quadern d’aventura per deixar constància de la feina que fan i per reflexionar sobre allò que estan fent i aprenent.
Els diferents personatges i elements de cultura que hi ha a les capses són vertebradors de la identitat de la ciutadania de Girona. Pesar-se per esbrinar quan pesa el gegant Gerió; trobar carrers i places d’origen gremial; resoldre operacions matemàtiques per fer que les mosques ataquin les tropes franceses; desmuntar la llum amb en Nah Mandin, o practicar un ball de bastons són alguns dels més de vint reptes que inclouen aquestes capses. Uns exercicis que estan pensats perquè els infants treballin de forma competencial totes les àrees del currículum.
Les capses d’aprenentatge són una eina de treball nascuda de les escoles catalanes molt apreciada pels docents, ja que fomenta l’aprenentatge actiu, autònom i globalitzat. En aquestes s’aprofita la recerca científica al voltant de com aprenem per desenvolupar unes capses d’aprenentatge molt completes que tenen una narrativa, il·lustracions i materials atractius per fer-les molt motivadores; i uns reptes i propostes metacognitives que garanteixen l’aprenentatge dels alumnes.
Amb aquest recurs el consistori pretén reforçar el treball per afavorir la pràctica cultural a la ciutadania, i concretament fer de la cultura popular un element d’identitat, de recuperació i de manteniment de les tradicions locals des d’una mirada contemporània, així com fer del patrimoni cultural i de la història un element d’identitat d’inclusió social. A més, Girona, com a ciutat educadora, vol promoure el procés educatiu, individual i col·lectiu de la ciutadania tot afavorint la igualtat d’oportunitats, l’equitat educativa i la cohesió social.
L’Ajuntament promou el coneixement i el gaudi de la cultura popular en els diferents espais festius de la ciutat, sobretot en el període de les Fires de Sant Narcís, però també en altres èpoques com poden ser Nadal amb la cavalcada de Reis o les festes de la primavera que giren al voltant de la figura del Tarlà. Amb el recurs que s’ha presentat avui es pretén aconseguir que els infants de Girona puguin conèixer tots els elements de la cultura popular de la ciutat més enllà d’aquestes dates i espais concrets i així fer una ciutat i una infància més rica i crítica.
Paral·lelament, l’Ajuntament ofereix altres recursos educatius de cultura entre els quals destaca el projecte “Alegria és Festa Major” dels docents Gemma Pla i Marc Daunís que facilita materials didàctics de cultura popular de Girona per treballar a les aules i en diferents espais educatius. Aquest recurs va rebre la Beca Pallach de l’Ajuntament de Girona l’any 2022.