Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Pablo Messiez torna a Girona amb el Premi Max 2023 al Millor espectacle de teatre

"La voluntad de creer" consolida al director com un dels dramaturgs més destacats de l'escena estatal.

Imatge de l’espectacle (Autoria: Laia Nogueras)

El dramaturg i director d'escena argentí Pablo Messiez torna a Girona amb La voluntad de creer, aquest divendres dia 2 de febrer, a les 20 h, al Teatre Municipal. L'obra va rebre el Premi Max 2023 al Millor Espectacle de Teatre, consolidant a Messiez com un dels dramaturgs més destacats de l'escena estatal. Les entrades es poden comprar al web del Teatre Municipal de Girona.

Pablo Messiez reuneix el mateix equip de la seva coneguda obra Las canciones per investigar i posar a prova la fe i la voluntat de creure del públic. "Només actua qui té la voluntat de creure" és la premissa de treball del director en un espectacle que pren el títol d'un fragment del judici a Joana d'Arc. En la transcripció del judici li pregunten com va saber que la veu que sentia era d'un àngel i ella va contestar "perquè vaig tenir la voluntat de creure". Per a Messiez aquesta és una bona definició de l'actuació. L'espurna d'aquesta idea, sumada a la influència de l'última escena de la pel·lícula Ordet, de C. T. Dreyer, crea un espectacle on intèrprets i públic han de creure en coses a priori irracionals.

En l'obra, el menor d'una família de germans bascos sosté que és Jesús de Natzaret que ha tornat a la terra. El seu estrany comportament complica la convivència amb les seves germanes, que consideren que ha embogit per un excés de lectures de Kierkegaard, fins que una d'elles comença a creure en el seu discurs de fe. Com a Ordet, hi haurà mort i resurrecció i, sobretot, el desig de jugar amb la percepció del públic de manera que la pròpia funció sigui una posada a prova de la seva fe.

Messiez juga i experimenta amb els límits del versemblant i del teatre, subverteix la idea de representació i fa un salt enorme com a director d'escena.

A Girona, en el marc del Festival Temporada Alta, es va poder veure a Pablo Messiez per primera vegada com a actor l'any 2006, a Un hombre que se ahoga, de Daniel Veronese. I el 2015 va presentar Las plantas i Los bichos, aquest cop com a autor i director. 

Palbo Messiez és dramaturg, director d'escena i intèrpret. Va debutar l'any 2007 com a dramaturg i director amb Antes, una versió molt lliure de Frankie y la boda, de Carson McCullers. En aquell moment, Messiez ja portava més de 20 anys sobre els escenaris com a intèrpret, participant, entre altres, en l'espectacle Un hombre que se ahoga, de Daniel Veronese (versió de Les tres germanes, d'Anton Txékhov).

L'any 2010 va estrenar Muda, obra d'autoria pròpia. El Teatro Fernán Gómez el va convidar a inaugurar la seva nova Sala Dos i va produir Ahora el gener del 2011. Aquell mateix any, va estrenar Los ojos, nova obra de la seva autoria; i el 2012, Las criadas, adaptació del clàssic de Jean Genet, i Las plantas per a la primera edició del Fringe Madrid.

El 2013 va estrenar al Festival de Otoño en Primavera Las palabras i l'any següent, el 2014, va crear Los brillantes empeños, a partir de textos del Segle d'Or espanyol. El 2015 va dirigir La piedra oscura d'Alberto Conejero (pel qual va rebre el Premi Max a la millor direcció i millor espectacle) i va estrenar el seu text Los bichos. Un any més tard, va estrenar La distancia, versió escènica de la novel·la Distancia de rescate, de Samanta Schweblin, i dos textos propis: Ningún aire de ningún sitio i Todo el tiempo del mundo.

El 2018 va escriure i dirigir per a la Kompanyia Lliure El temps que estiguem junts, que va estrenar al Teatre Lliure (Premi de la Crítica Jove - Jurat Nova Veu 2018) i va ser nominat als premis Valle-Inclán pel seu muntatge He nacido para verte sonreír. Aquest mateix any, va estrenar al Teatro San Martín de Buenos Aires la versió escènica de Cae la noche tropical, de Manuel Puig. El 2019 va dirigir la seva versió de La verbena de la Paloma i va escriure i dirigir Las Canciones. El 2020 va dirigir Los días felices, de Samuel Beckett per al Centro Dramático Nacional. Després de presentar La voluntat de creer el setembre de 2022, va escriure i dirigir Los gestos, que es va estrenar el passat desembre de 2023 al Teatro Valle Inclán.

Paral·lelament al seu treball com actor, autor i director, ha anat desenvolupant la seva activitat com a docent en diversos estudis i institucions. 

Tornar