Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Girona se suma a la campanya “Repte 21 dies” per sensibilitzar la ciutadania sobre la importància de mantenir l’ús del català

Els estudis afirmen que 8 de cada 10 persones abandonen el català davant de persones nouvingudes o desconegudes per motius diversos i complexos.

L’Ajuntament de Girona, el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, a través de la secretaria de Política Lingüística, han llançat la campanya “Repte 21 dies” per promoure l’ús de la llengua catalana. L’objectiu d’aquesta iniciativa és capgirar una conducta molt estesa entre les persones catalanoparlants: canviar automàticament de llengua quan algú parla en castellà. Els estudis afirmen que 8 de cada 10 persones abandonen el català davant de persones nouvingudes o desconegudes per motius diversos i complexos.  

Aquest matí, s’ha presentat la campanya amb la tinenta d’alcaldia i regidora de Llengua Catalana de l’Ajuntament de Girona, Núria Riquelme i Zurita; el director dels Serveis Territorials a Girona del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Josep Calataiud Cuenca, i la directora del Centre de Normalització Lingüística de Girona, Montse Mas. 

“Aquesta campanya respon a un dels objectius estratègics de la regidoria de Llengua Catalana que és sensibilitzar la població catalanoparlant de la importància de mantenir el català i contribuir a fer-la una llengua útil i necessària per viure a la ciutat de Girona. Aquesta ciutat viu també el mateix procés de retrocés dels usos lingüístics que ha viscut el país els últims anys i la nostra llengua està sotmesa a les mateixes pressions. El català viu un moment delicat que hem d’intentar frenar des d’àmbits molt diversos, també amb el suport actiu i decidit de la població catalanoparlant. Com a regidora de Llengua Catalana demano aquest compromís amb la llengua i animo a tothom a participar d’aquest repte per tal d’aconseguir aquest objectiu comú”, ha afirmat la tinenta d’alcaldia i regidora de Llengua Catalana de l’Ajuntament de Girona, Núria Riquelme i Zurita. 

“Aquesta campanya complementa l’esforç de polítiques que el Govern de la Generalitat a escala nacional i a escala gironina desenvolupa per la millora de l’ús del català, en el sentit que demana a la ciutadania la complicitat necessària perquè la llengua sigui una eina de cohesió social per aquells que ja la parlen i per aquells que l’estan aprenent. La campanya també demostra que només des de la suma d’esforços de les administracions podem capgirar la situació que avui en dia detectem quant a l’ús social del català. Campanyes com la del ‘Repte 21 dies’ o la del ‘Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure’ són imprescindibles però no suficients per aconseguir-ho”, ha explicat el director dels Serveis Territorials a Girona del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Josep Calataiud Cuenca.

La campanya pretén que amb 21 dies, temps considerat que cal per modificar un costum, es mantingui el gest repetit de parlar català d’entrada amb tothom, sempre que l’altre ens comprengui, a fi d'adoptar aquest nou hàbit amb tota normalitat. 

Per aconseguir aquest objectiu, l'Ajuntament de Girona conjuntament amb el CPNL ha preparat la campanya en dues fases. La primera és interna i va començar el 6 de novembre amb la distribució de material i informació al personal del consistori. La implicació dels treballadors i treballadores de l'Ajuntament és fonamental perquè es converteixin en les primeres persones difusores del missatge. 

La segona fase de la campanya es dirigeix a la ciutadania en general, i s’ha posat en marxa avui. S’ha distribuït material informatiu de la campanya per tota la ciutat per tal de convidar els veïns i veïnes a participar en el repte dels 21 dies. L'objectiu és sensibilitzar la població sobre la importància de mantenir i promoure l'ús del català en la comunicació diària. 

Tornar