Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

La representació de les patologies físiques i psíquiques centraran el 14è Seminari Internacional sobre els Antecedents i Orígens del Cinema

La proposta tindrà lloc els dies 9 i 10 de novembre i comptarà amb 29 intervencions diferents

Imatge de la roda de premsa

L’Ajuntament de Girona ha presentat avui el 14è Seminari Internacional sobre els Antecedents i Orígens del Cinema, que tindrà lloc els dies 9 i 10 de novembre i comptarà amb un total de 29 intervencions. Sota el títol "Visions del cos malalt. Representacions de les patologies físiques i psíquiques a la fotografia i el cinema dels orígens”, el seminari està organitzat pel Museu del Cinema i el Departament d'Història i Història de l’Art de la Universitat de Girona (UdG).

Aquest matí, l’alcalde de Girona i president de la Fundació Museu del Cinema, Lluc Salellas i Vilar; el director del Museu, Jordi Pons, i el degà de la Facultat de Lletres i professor d'Història i Teoria del Cinema a la UdG, Àngel Quintana, han presentat l’edició d’enguany. 

Parlar de les malalties després de la covid-19 i de la salut mental és necessari i un tema molt encertat. Veure que fa més de 100 anys aquests temes tenien la seva presència en els orígens del cinema i de la fotografia ens ajuda a agafar perspectiva i a veure com hem evolucionat aquests anys. Aquest seminari és l’exemple d’allò que sempre reivindiquem: la ciutat que coopera, que busca que museus, universitat i ciutat estiguem units perquè així en l’àmbit de la cultura puguem anar més lluny”, ha afirmat l’alcalde Lluc Salellas i Vilar. 

L’objectiu d’aquest seminari serà analitzar les representacions de les malalties en el precinema i el cinema de principis del segle XX. La intenció és radiografiar com, tant des d'una perspectiva historiogràfica com estètica, es produeixen una sèrie de transformacions tecnològiques amb l'adveniment de la Modernitat. Aquestes transformacions en el camp artístic, tant en l’àmbit nacional com l’internacional, tindran implicacions en el camp de la ciència, ja que crearan no sols un nou catàleg de representacions de la malaltia, sinó la forma com aquesta és percebuda pel públic de l'època.

L’edició d’enguany serà presencial a la Sala de Graus de la Facultat de Lletres de la UdG, però es manté el format híbrid a través de la plataforma Zoom per facilitar la participació de persones ponents, comunicants i assistents en general. Per assistir-hi cal inscriure’s. Des del dijous 9 de novembre a les 9 h i fins al divendres 10 de novembre a les 19 h, es duran a terme un total de 25 comunicacions i 4 ponències repartides en 4 sessions. 

Aquest seminari destaca també per una significativa presència internacional. Les 29 ponències i comunicacions procedeixen de 13 països diferents entre els quals hi ha els Estats Units, Argentina, Mèxic, Brasil o el Canadà. En concret, 16 de les 29 intervencions al Seminari provenen de fora de l'Estat espanyol.

D’altra banda, el Seminari comptarà amb la projecció de la pel·lícula muda La montagne infidèle (La muntanya traïdora, en català), de Jean Epstein (França, 1923), que comptarà amb música en directe. Aquesta activitat està oberta a tot el públic i tindrà lloc el 9 de novembre, a les 19 h, al Cinema Truffaut. Per assistir-hi, cal inscriure’s.  

L’objectiu d’aquest seminari és ser al mateix temps un fòrum internacional de discussió i debat sobre un tema relacionat amb els antecedents i orígens del cinema i també ser un espai on les persones investigadores d'arreu del món puguin difondre les seves recerques en aquests àmbits. El seminari es convoca cada dos anys i es duu a terme des del 1999.

Des de la primera edició, s’ha dut a terme la publicació de les actes per tal de garantir-ne la divulgació. Sota el mateix títol que el seminari, apleguen la totalitat de ponències i comunicacions presentades durant l’acte en la llengua en què van ser llegides, acompanyades per un resum en català, castellà i/o anglès segons cada cas. Fins avui constitueixen un total de 54 ponències i 216 comunicacions agrupades en 13 volums i 3.421 pàgines.

Per a més informació podeu consultar el dossier de premsa i la web del Museu del Cinema.

Tornar