Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

El Teatre Municipal de Girona presenta la programació de la temporada 2026

El Teatre Municipal de Girona presenta la programació de la temporada 2026

La programació inclou obres i autors de referència, amb propostes que recuperen l’essència i la màgia del teatre per parlar de la realitat

Foto de la roda de premsa.

El Teatre Municipal de Girona ha presentat avui la programació de la temporada 2026, que recupera l'essència i la màgia del teatre per parlar de la realitat. El tinent d'alcaldia i regidor de Cultura, Quim Ayats Bartrina, i la directora del Teatre, Elena Carmona Sanjuán, han explicat aquest matí les línies generals i els detalls de la nova temporada.

"Volem reconciliar-nos amb el món". Amb aquesta declaració d'intencions, la nova temporada reivindica el teatre com a espai de llibertat i resistència, i ho fa a través d'una programació feta d'obres i autors de referència i amb propostes singulars i diverses, que cobreixen un ampli ventall de llenguatges artístics: teatre, òpera, dansa, circ, escena híbrida i música. La programació augmenta en relació amb la temporada passada i inclou 30 espectacles, 38 funcions i 5 projectes de mediació.

"Volem un Teatre obert a tothom, amb una oferta diversa que combini tradició i modernitat i que reflecteixi el present i el futur de la ciutat, per això aquesta nova temporada, fruit del treball intens de tot l'equip, consolida el Teatre com un espai central de la vida cultural de Girona, que any rere any creix en públic, en diversitat i en impacte, i del qual ens sentim profundament orgullosos", ha expressat el regidor de Cultura, Quim Ayats Bartrina.

La programació més teatral ofereix obres clàssiques que aborden temes encara de molta actualitat, com la violència sobre les dones de La corona d'espines, obra teatral en vers de Josep Maria de Sagarra i un dels grans muntatges de la temporada, o La Tempestat, un dels textos més grans i màgics de William Shakespeare amb uns personatges que encarnen l'esperança d'un nou món i de recuperar la llibertat.

De llibertat parla també Caperucita en Manhattan, una obra colorista i personal de Lucia Miranda a patir del llibre de Carmen Martín Gaite, una de les novel·listes més importants del segle XX. Un espectacle molt musical que hibrida la música tradicional ibèrica i la música novaiorquesa i posa en escena cinc intèrprets que fan vint personatges en un conte de fades contemporani. Sobre la necessitat de lluitar pels somnis i la llibertat reflexiona Grand Canyon, un dels plats forts de la temporada, dirigit per Pere Arquillué i protagonitzat per Joan Carreras i Mireia Aixalà.

L'amor és un dels temes també molt present en alguns dels espectacles, com la nova versió amb repartiment català de El cor dels amants, escrita i dirigida per un dels grans directors de teatre contemporani, Tiago Rodriguez, actual director del Festival d'Avignon, o Una festa a Roma, una comèdia commovedora de Marc Artigau, amb direcció de Clara Segura, sobre l'amor i el desig a l'anomenada "tercera edat". I parlant d'amor i textos, també hi haurà l'oportunitat de veure Tu em vas prometre una història d'amor, una comèdia de la figuerenca Helena Tornero, dirigida per Israel Solà (La Calòrica), sobre la possibilitat (o la impossibilitat) d'escriure històries d'amor en el segle XXI.

El circ i la dansa contemporània continuen presents a la nova temporada, amb cinc espectacles de cada disciplina. Destaquen les propostes amb música en directe i de gran format com La Soirée, de la companyia francesa MyLaika!, un espectacle amb tres músics i onze artistes de circ, o Tempo, de Toni Mira, una peça de dansa amb set ballarins i set músics que connectaran el públic amb records i emocions a través de músiques com el bolero, el vals o el jazz.

Dorothée Munyaneza serà un dels grans descobriments d'aquesta temporada. Aquesta coreògrafa de Ruanda, que està guanyant molta fama dins l'escena internacional, convida cinc joves artistes de l'escena ruandesa a Umuko, un espectacle on passat i present, tradició i renovació, es fusionen per explorar qüestions de patrimoni cultural, identitat i trobada. També fa una mirada a la tradició des del present Fandango Reloaled, de la valenciana Inka Romaní, que recull el folklore des d'una perspectiva actual, juvenil i queer.

La programació de dansa també presenta grans noms de la nostra escena, com la coreògrafa i ballarina Sol Picó, que tanca la trilogia sobre la seva apocalipsi interna amb La Cordero i el seu exèrcit.

Cada temporada, el Teatre Municipal acull artistes que desenvolupen les seves creacions a través de residències artístiques. Aquesta temporada es podrà veure l'estrena de la nova creació de Los Galindos, una companyia de circ amb més de trenta-quatre anys de trajectòria que per primera vegada fa una incursió en sala.

També es podran artistes del territori que estan dins el programa de suport a la creació. És el cas de l'obra De ser nosaltres, una trobada artística entre Pep Aymerich, com a escultor, i la seva filla Sira, com a ballarina de dansa contemporània. O l'espectacle de circ intergeneracional Ça-Turne, de la companyia Non Sin Tri, un treball amb portés i monocicles únic en el món.

Dins les propostes de circ i per a tots els públics, enceta la temporada el 1r Combinat de Circ del Col·lectiu de Professionals de Circ de Girona. El combinat neix amb la voluntat de convertir-se en una cita periòdica al territori, un espai estable de trobada i creació col·lectiva per a artistes de circ de les comarques de Girona. Aquesta primera edició compta amb la participació de sis artistes de diferents disciplines.

L'escena híbrida ocupa un pes rellevant dins el cicle "Paranormals", que s'encarrega d'apropar els nous llenguatges escènics amb una mirada crítica a la realitat des de l'humor. Dins el cicle, destaquen dues coproduccions d'El Canal: Les Chevaliers, de Los Detectives, sobre la recerca de l'etern grial, i Hospital de campo, de la companyia empordanesa Societat doctor Alonso, que abraça el joc i l'absurd en un espectacle sobre la fragilitat que se centra en les cures.

Destaca també la nova producció del Col·lectiu Las Huecas, Riure caníbal, que proposa una reivindicació de l'humor com a arma antifeixista. L'espectacle forma part del festival "Això al poble no li agradarà", el festival d'arts vives  que es consolida com a punt de trobada entre públics i creació contemporània a les comarques gironines. En l'edició del 2026 el festival proposa un cicle de quatre mesos de durada, de febrer a maig, amb activacions mensuals a vuit municipis de Girona. El cicle desemboca en el ja clàssic festival del 21 al 24 de maig.

La programació expandida permet aprofundir en els continguts dels espectacles i generar espais de trobada entre artistes i públics. Aquesta temporada es teixeix en complicitat amb altres equipaments i agents com el Museu del Cinema, que ens aproximarà al món del cinema i el circ de la mà d'Escarlata, o el Museu d'Història, que ens endinsarà en el món artístic de Leonora Carrington, una de les protagonistes de la temporada teatral amb l'espectacle Leonora del dramaturg Alberto Conejero.

Una altra col·laboració serà amb el col·lectiu Lo Relacional, amb qui es tornarà a obrir el bar queer del teatre i ajudarà a aprofundir en l'imaginari de l'artista Sara Manubens, a través de la seva obra Symphony of horror, que pren la pràctica i identitat travesti des d'una mirada crítica i experimental.

Cal destacar el programa de mediació, que posa la ciutadania al centre, desplegant diferents projectes que permeten activar un diàleg de proximitat. En aquest sentit, torna La Biblioteca de la Curiositat Infinita, un espectacle intergeneracional estrenat el 2022 al Teatre Municipal de Girona, però aquesta vegada es reestrena en la seva versió comunitària, amb participants locals. Amb la mediació de La noia del monyo s'activarà "Cos, Memòria i cures", un recorregut al voltant de cinc espectacles de la programació per compartir noves formes d'aproximació a l'experiència teatral. El projecte "Pas a pas" posa en relació les arts escèniques en benefici de la salut i el benestar de les persones que pateixen la malaltia de Parkinson i les seves famílies. Impulsat per Escenaris Especials, "Teatre extra-ordinari" és un curs de formació en dramatúrgia adreçat a persones amb diversitat funcional, que culmina amb una lectura dramatitzada dels textos resultants al Teatre Lliure i al Teatre Municipal de Girona. Una altra iniciativa que posa en relació el teatre amb una comunitat és "Stalkers", un projecte protagonitzat per un grup de joves d'entre 18 i 25 anys, de diferents municipis, interessades en les arts escèniques.

Habitem una ciutat rica i diversa en termes d'interculturalitat i persones amb capacitats diverses. Per això el Teatre Municipal posa atenció a l'accessibilitat del públic. El teatre disposa de dues llotges de platea adaptades a mobilitat reduïda, d'auriculars per amplificar el so i de bucles magnètics individuals per a audiòfons o implants equipats amb bobina de recepció T (tele-bobina). Com cada temporada, la programació inclou dues funcions accessibles amb serveis de subtitulació adaptada i audiodescripció: Caperucita en Manhattan i Grand Canyon. I, com a novetat, aquesta temporada hi haurà servei gratuït de cangur per a infants de 6 mesos a 12 anys durant algunes funcions.

Podeu consultar la programació al web del Teatre Municipal.

Dossier de premsa
Tornar