Header: Xarxa de Bus Ràpid (BRCat)

Xarxa de Bus Ràpid (BRCat)

Ruta de navegació

Preguntes freqüents | Bus Ràpid Girona (BRCat)

Preguntes freqüents

Què és el BRCat?

La nova xarxa de corredors BRCAT (Bus Ràpid Catalunya) és una iniciativa del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya per potenciar la mobilitat sostenible en autobús, bicicleta i a peu entre diferents poblacions catalanes. El projecte entre Girona i Salt és el segon dels sis corredors projectats. En tot Catalunya, el BRCat suposarà una inversió de 78 milions d’euros.

Quant duraran les obres?

Les obres d’execució del BRCat entre Girona i Salt està previst que tinguin una durada d’uns 16 mesos. Tenint en compte que els treballs han començat a l’inici d’estiu del 2024, la finalització de les obres se situa al final del 2025. El projecte suposa una inversió d’uns 5,5 milions d’euros i s’intervé a un eix entre el passeig d’Olot de Girona i el passeig dels Països Catalans de Salt de 3,5 quilòmetres.

Quines actuacions es duran a terme?

  • Per millorar la mobilitat en bus, es construirà un carril bus per sentit entre la plaça de Mercè Rodoreda de Salt i la rotonda del pont del Dimoni de Girona. Aquesta actuació es complementarà amb altres millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit.
  • Seguint amb les mesures de foment del bus, es convertirà en una nova plaça l’aparcament del costat de la plaça de Joan Brossa, i servirà com a terminal de les línies L3 i L4. A més, la nova plaça facilitarà l’accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap al centre de Girona i l’àmbit de les estacions del tren i d’autobusos. Complementàriament, es milloraran i adequaran diverses parades de bus.
  • Per millorar els desplaçaments en bicicleta, es configurarà un carril bici bidireccional en el corredor principal, que afavorirà la mobilitat quotidiana entre els dos municipis i significarà una connexió més directa amb la via ciclista del carrilet (Bescanó-Girona).
  • Finalment, s’aplicaran millores en la mobilitat a peu. Per exemple, amb l’ampliació de voreres, la creació de nous passos de vianants per afavorir el creuament d’un costat a l’altre de la via i l’augment d’espais per als vianants.

Quines millores suposen a les línies L3, L4 i L9 de bus?

  • Increment de l’oferta al corredor en un 40 %, amb la potenciació de l’L9 com a línia troncal que comunica amb la Universitat de Girona i l’optimització dels serveis i recorreguts de les línies L3 i L4.
  •  Augment de la demanda: es preveu que la millora dels serveis captarà entre 300.000 i 500.000 noves persones usuàries.
  • Ampliació i millora de la cobertura en transport públic: es dona servei, mitjançant l’L4, al polígon industrial de Torre Mirona, que no en tenia, i es milloren les connexions Salt-Eixample Girona-Universitat i Girona- Hospital de Santa Caterina.
  • Augment de les freqüències de pas: l’L9 passarà a oferir freqüències de 15 minuts –enfront dels 30 actuals; l’L3 als 8 minuts (10 actualment) i l’L4 als 12 minuts. Tenint en compte aquestes expedicions i les interurbanes, per aquest corredor hi circularà un bus cada 3,5 minuts.
  • Reducció dels temps de viatge: les persones usuàries s’estalviaran de mitjana 6 minuts.
  • Millora de la intermodalitat amb el tren: amb la remodelació de l’aparcament del costat de la plaça de Joan Brossa es millora la intermodalitat, ja que queda a 100 metres del tren convencional R11, Mitja Distància, RG1, el tren d’alta velocitat i l’estació interurbana d’autobusos.
  • Electrificació de l'L9: la línia troncal L9 s’operarà amb “vehicles zero emissions” totalment electrificats.
  • Millora de punts de parada i marquesines

On i quan comencen les obres a Girona?

Es preveu que les obres a Girona comencin a finals de juliol amb la reforma de l’aparcament del costat de la plaça de Joan Brossa. La remodelació de l’avinguda Sant Narcís amb l’ampliació de les voreres està prevista per d’aquí a uns quatre mesos.

Pel que fa a les obres per construir el carril bus que connectarà la plaça de Mercè Rodoreda de Salt i el pont del Dimoni de Girona, amb inici a Salt, aquestes ja han començat.

Es perden places d'aparcament?

La remodelació de l’aparcament del costat de la plaça de Joan Brossa preveu la retirada de 42 places d’aparcament de zona blava que se substituiran per nou arbrat i mobiliari urbà. Per contra, s’incorporaran noves places de càrrega i descàrrega a la travessia del Carril.

Veure totes les respostes