Header: Xarxa de Bus Ràpid (BRCat)

Xarxa de Bus Ràpid (BRCat)

Ruta de navegació

Actuacions del projecte | Bus Ràpid Girona (BRCat)

Actuacions del projecte

L’objectiu del projecte és definir les actuacions necessàries per millorar el corredor entre Salt i Girona quant a la infraestructura destinada a l’autobús, les bicis i les persones vianants.

  • Construcció d’un carril bus per sentit en el corredor creat entre el passeig dels Països Catalans i el passeig d’Olot
    Per millorar la mobilitat en bus, es construirà un carril bus per sentit entre la plaça de Mercè Rodoreda de Salt i la rotonda del Pont del Dimoni de Girona. Aquesta actuació es complementarà amb altres millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit. En aquest sentit, es construiran dues rotondes semaforitzades a les confluències del passeig dels Països Catalans amb el passeig del Marquès de Camps i amb el carrer de Josep Irla, a Salt; s’eliminaran girs a l’esquerra i se simplificaran les fases semafòriques, i s’aplicaran millores a l’avinguda de Sant Narcís de Girona per fer més fàcil i eficient el pas dels autobusos en un tram en revolt.
  • Pacificació de la plaça entre la travessia del Carril i el carrer Santa Eugènia
    Seguint amb les mesures de foment del bus, es transformarà en una nova plaça l’aparcament de sota vies entre la travessia del Carril i el carrer de Santa Eugènia, al costat de la plaça de Joan Brossa, com a terminal de les línies L3 i L4. A més, la nova plaça facilitarà l’accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap al centre de Girona i l’àmbit de les estacions del tren i d’autobusos. Complementàriament, es milloraran i adequaran diverses parades de bus.
  • Creació d’un carril bici bidireccional en el corredor principal entre Girona i Salt
    Per millorar els desplaçaments en bicicleta, es configurarà un carril bici bidireccional en el corredor principal, que afavorirà la mobilitat quotidiana entre els dos municipis i significarà una connexió més directa amb la via ciclista del carrilet (Bescanó-Girona). Es construiran més d’1,6 km de carril bici dins del terme municipal de Salt i 385 m al de Girona.
  • Reordenació de l’espai i ampliació de les voreres de l’avinguda de Sant Narcís
    Finalment, s’aplicaran millores en la mobilitat a peu. Per exemple, amb l’ampliació de voreres, una de les quals a l’avinguda de Sant Narcís, la creació de nous passos de vianants per afavorir el creuament d’un costat a l’altre de la via i l’augment d’espais per als vianants. 

Cal destacar que el projecte no només contribuirà a fer més sostenible la mobilitat quotidiana entre els dos municipis, el continu urbà i molts serveis compartits, sinó que a més millora l'accessibilitat dels veïns i veïnes al transport interurbà per la connexió del corredor amb l'estació de trens de Girona.

Trams d'obres

Les obres es divideixen en 6 trams ben diferenciats, 3 dels quals es troben al municipi de Salt i 3 al municipi de Girona:

Tram 1 (Salt)

El primer tram comprèn el passeig dels Països Catalans, des del carrer de Mercè Rodoreda fins al passeig del Marquès de Camps, i es troba íntegrament al municipi de Salt. En aquest primer tram les actuacions projectades són:

  • Reordenació de la secció existent al passeig dels Països Catalans per tal d’incorporar un nou carril bus a ambdós sentits del passeig, mitjançant pintura.
  • Incorporació d’un carril bici central al passeig dels Països Catalans, des del passatge d’en Pere Coll i Güitó fins al passeig del Marquès de Camps. Aquest carril bici estarà separat de la calçada mitjançant la col·locació de parterres a banda i banda i donarà continuïtat al carril bici del parterre inicial.
  • Anivellament amb sauló del parterre inicial del marge dret de Països Catalans i nou carril bici amb paviment de formigó.
  • Peatonalització del carrer del Greco, on es talla el trànsit de vehicles al vial lateral de Països Catalans costat nord i es dona accés pel carrer d’Esteve Vila, el qual es canvia el sentit de circulació per millorar l’accessibilitat a l’illa del carrer del Greco.

Tram 2 (Salt)

El segon tram comprèn el passeig dels Països Catalans, des del passeig del Marquès de Camps fins al carrer de Miguel de Cervantes, i es troba íntegrament al municipi de Salt. A aquest segon tram les actuacions projectades són:

  • Reordenació de la secció existent al passeig dels Països Catalans per tal d’incorporar un nou carril bus a ambdós sentits del passeig, mitjançant pintura, i un nou carril bici central protegit. Aquest anirà alternant trams amb separació física mitjançant vorada + parterre, trams amb separació física mitjançant vorades + pilones flexibles i trams amb separació física mitjançant vorades i pèrgoles.
  • Disseny de nova rotonda al passeig del Marquès de Camps, on actualment hi ha una intersecció en creu. Aquesta rotonda permetrà canalitzar el trànsit d’una manera més ordenada, eliminant creuaments en les trajectòries dels vehicles i donant ruta alternativa als girs a esquerres que s’eliminaran al llarg del corredor. A més, donarà continuïtat al carril bici projectat que travessarà l’illot central de la rotonda.
  • Reordenació de l’entrada al Mercat Municipal de Salt, on s’elimina l’accés directe existent des del passeig de Països Catalans i s’obre un nou accés més suavitzat pel carrer d’en Pacheco. A més, s’elimina el gir a esquerres que actualment es podia realitzar des del passeig dels Països Catalans sentit Girona cap al carrer d’en Pacheco.
  •  Ampliació puntual de la vorera al costat sud del passeig de Països Catalans a la zona de la plaça de Sant Cugat, guanyant espai a la calçada donat que l’autobús tindrà carril exclusiu a aquesta zona i no s’haurà de desviar per fer la parada.
  • Disseny d’una nova rotonda al carrer d’en Josep Irla i reordenació de tota la plaça. Aquesta rotonda permetrà realitzar el canvi de sentit al passeig dels Països Catalans per tal de suplir els girs a esquerres eliminats al llarg del passeig. Es realitza a més la reordenació de tota la plaça, allotjant més espai pel vianant i deixant l’Estació Jove més integrada. El vial lateral costat nord quedarà tallat al trànsit de vehicles privats, quedant permesa únicament la circulació dels vehicles dels veïns per accedir als aparcaments privats i vehicles d’emergència per un vial a cota de vorera. A més, es canviarà el sentit de circulació dels carrers de Josep Irla, d’Àngel Guimerà i de Miguel de Cervantes i s’eliminarà la rotonda existent al carrer de Santiago Ramon y Cajal.
  • Eliminació dels girs esquerres existents des del passeig de Països Catalans al carrer del Dr. Ferran, al carrer de Francesc Macià i al carrer de Santiago Ramón y Cajal. Es defineixen itineraris alternatius que supleixin aquests moviments.

Tram 3 (Salt)

El tercer tram comprèn el passeig dels Països Catalans, des del carrer de Miguel de Cervantes fins al carrer d’Alfons Moré (passeig del Tren d’Olot), on hi ha el canvi de municipi. Aquest tram es troba íntegrament dins del municipi de Salt i les actuacions projectades en ell són les següents:

  • Reordenació de la secció existent al passeig dels Països Catalans per tal d’incorporar un nou carril bus a ambdós sentits del passeig, mitjançant pintura, i un nou carril bici central protegit. Aquest anirà alternant trams amb separació física mitjançant vorada amb parterre i trams amb separació física mitjançant vorades i pilones.
  • Actuacions puntuals d’ampliació de voreres on actualment hi ha apartadors per parades de bus.
  • Habilitació de nova línia de detenció retranquejada respecte l’existent a la intersecció del passeig dels Països Catalans (sentit Girona) amb el carrer del Dr. Castany (sentit sud) per facilitar la maniobra de gir de l’autobús. Es permetrà mitjançant una fase semafòrica preferent, l’avanç de l’autobús per ubicar-se al carril esquerre del passeig dels Països Catalans i així augmentar el radi de gir de l’autobús.
  • Eliminació dels girs esquerres existents des del passeig de Països Catalans al carrer del Mossèn Sebastià Puig, carrer del Dr. Castany i carrer de Rosa Leveroni. Es defineixen itineraris alternatius que supleixin aquests moviments.

Tram 4 - Passeig d'Olot (Girona)

El quart tram comprèn el passeig d’Olot, des del carrer d’Alfons Moré de Salt (passeig del Tren d’Olot) fins al carrer del Riu Güell, i es troba íntegrament al municipi de Girona. A aquest quart tram les actuacions projectades són:

  • Reordenació de la secció existent al passeig d’Olot per tal d’incorporar nous carrils bus i bici. A aquest tram es diferencien dues seccions:
    • La primera comprèn del carrer d’Alfons Moré de Salt fins al carrer del Montnegre, on es projecta un nou carril bus en sentit Bescanó i un nou carril bici lateral ubicat a la calçada sentit Girona. Aquest carril bici serà protegit mitjançant vorades amb pilones.
    • La segona comprèn del carrer del Montnegre fins al carrer del Riu Güell de Girona, on es projecten nous carrils bus en ambdós sentits de circulació. Cal destacar que a aquest tram el carril bici és existent i es troba allotjat a la vorera del marge dret.
  • Actuacions puntuals d’ampliació de voreres contemplades al Pla de Mobilitat Urbana de Girona.
  • Inserció d’un tercer carril d’entrada a la rotonda del passeig d’Olot amb el carrer del Riu Güell en sentit Girona, amb l’objectiu de donar prioritat als autobusos i facilitar la maniobra d’entrada a la rotonda.

Tram 5 - Avinguda de Sant Narcís (Girona)

El cinquè tram comprèn l’avinguda de Sant Narcís, la qual es troba íntegrament al municipi de Girona i connecta el passeig d’Olot amb el carrer de Santa Eugènia. Les actuacions contemplades són:

  • Reordenació de l’espai i ampliació de les voreres eliminant la franja d’aparcament existent al marge esquerre de l’avinguda, el qual està actualment ocupat per barreres New Jersey. L’ampliació de les voreres es realitza tenint sempre en compte el creuament d’autobusos al tram de la corba per tal de no dificultar la maniobrabilitat.

 

Tram 6 - Pacificació de l'aparcament situat al costat de la plaça de Joan Brossa (Girona)

El sisè tram comprèn l’aparcament del costat de la plaça de Joan Brossa, la qual es troba al municipi de Girona. Les actuacions contemplades són:

  • Reordenació de l’aparcament de sota vies entre la travessia del Carril i el carrer de Santa Eugènia, al costat de la plaça de Joan Brossa, per convertir l’espai en una nova plaça destinada a les persones. Es realitza el tall del ramal que uneix la plaça del Poeta Marquina amb la plaça de Joan Brossa, el qual també formarà part de la nova plaça. Pel que fa al carrer del Canonge Dorca, aquest passarà a ser d’ús exclusiu al bus urbà, on diverses línies urbanes (L3, L4) tindran el seu final de recorregut. Finalment, es mantindrà el carril bici existent sota les vies del tren.
  • Canvi del carril bus de la dreta a l’esquerra a la plaça de Joan Brossa entre el carrer de Santa Eugènia i les vies de tren per tal d’evitar el trenat dels autobusos amb altres vehicles en aquest tram.

 

Totes aquestes actuacions comportaran el desmuntatge i demolicions d’elements de vialitat, senyalització i semaforització, la reposició/protecció de serveis existents i elements de drenatge, la instal·lació de nous semàfors i elements d’enllumenat, l’execució de nous paviments tant asfàltics com de vorera, la instal·lació de nova senyalització i treballs de jardineria i urbanització.

Finalment, fora del corredor BRCat entre Girona i Salt, es realitzen actuacions puntuals de millora de parades de bus als municipis de Salt, Girona i Bescanó. Aquestes actuacions consisteixen en: instal·lació de noves plataformes, apartadors, marquesines, tòtems, pantalles amb informació de temps d’arribada dels autobusos, senyalitzacions, aparcaments de bicicletes, etc.