Notícies

L’Ajuntament de Girona plantarà un total de 582 arbres aquest any
L’objectiu és dotar la ciutat de més verd i aprofitar els avantatges de l’arbrat, com són la reducció de la temperatura urbana, l'aportació d'ombres, la captura de diòxid de carboni, el combat contra la contaminació i l'ajuda al benestar emocional general
Dijous 13/03/2025 - 11.31 h
L'Ajuntament de Girona plantarà un total de 582 arbres arreu de la ciutat aquest any 2025. Per una banda, hi ha el gruix d'arbres que anualment es col·loquen a diferents punts del municipi i, per l'altra banda, hi ha aquells que es plantaran en el marc de diferents obres que el consistori portarà a terme enguany. Amb aquestes accions, es busca dotar la ciutat de més verd i aprofitar els avantatges de l'arbrat, com són la reducció de la temperatura urbana, l'aportació d'ombres, la captura de diòxid de carboni i el combat contra la contaminació, així com l'ajuda al benestar emocional general.
"Plantar arbres és una aposta clau i constant per augmentar l'adaptació a l'emergència climàtica i fer de Girona una ciutat més verda, saludable i resilient. Els arbres ajuden a regular la temperatura urbana, fomentar la salut i la biodiversitat, i millorar la qualitat de vida dels gironins i gironines. Amb aquesta plantació de 582 exemplars, fem un pas més per continuar construint un futur més sostenible per a la nostra ciutat", ha destacat el regidor d'Acció Climàtica de l'Ajuntament de Girona, Sergi Cot Cantalosella.
Per una banda, es planten 214 arbres a diferents punts de la ciutat que s'ha detectat que n'hi falten o per reposar aquells que estan morts o en mal estat. Aquests són de 20 espècies diferents i es reparteixen per una desena de barris de la ciutat. L'acció es concentra durant aquestes setmanes, abans que arribi la primavera, quan la probabilitat de supervivència dels exemplars és major. Cal destacar que alguns d'aquests exemplars es col·loquen en patis de centres educatius, concretament se'n beneficiaran l'escola bressol El Tren, l'Escola Pericot i l'Escola Municipal de Música de Girona.
Pel que fa al tipus d'espècies que es planten aquest any, són les següents: Celtis australis, Fraxinus angustifolia, Ginkgo biloba, Juglans regia, Liquidambar styraciflua, Sophora japonica, Tilia tomentosa, Pyrus calleryana chanticleer, Platanus hispanica, Punica granatum, Ulmus resista sapporo gold, Koelreuteria paniculata fastigiata, Koelreuteria bipinnata, Ostrya carpinifolia, Acer buergerianum, Pyrus communis, Mespilus germanica, Ceratonia siliqua, Prunus avium i Quercus ilex.
El fet que s'hagin escollit espècies d'arbrat tan diverses respon al fenomen que en ecologia s'anomena "efecte dilució". Quan en un ecosistema s'hi troben poques espècies, però molt abundants, el risc de transmissió de plagues o malalties entre elles és molt elevat, mentre que en els ecosistemes amb gran varietat d'espècies aquests efectes negatius es dilueixen, fet que comporta una millor defensa davant possibles alteracions.
Tot i això, des del consistori cada any s'intenta introduir alguna espècie o varietat nova a la ciutat, per poder estudiar la seva viabilitat i capacitat d'adaptació a les condicions ambientals pròpies del territori. Enguany, s'han plantat Koelreuteria paniculata "Fastigiata" al carrer de Campcardós, a Can Gibert del Pla. Es tracta d'un arbre tolerant a la calor i aconsellable en zones pavimentades. Alhora, és un arbre d'alçada mitjana i forma columnar, que el fa molt adient per a voreres estretes.
Com a novetat, aquest 2025 es creen tres nuclis nous d'arbrat fruiter, que se situaran al carrer de Joan Salvat- Papasseit, a Taialà; a l'encreuament entre la carretera de Taialà i el carrer de Sant Gregori, al límit entre els barris de Taialà i de Domeny, i al carrer de Can Pau Birol amb el carrer del Riu Güell, a Mas Xirgu. En aquests punts, s'hi planten Punica granatum, Prunus avium, Mespilus germànica i Juglans regia.
La plantació d'arbrat és una actuació àmpliament sol·licitada pels veïns i veïnes dels barris. Per exemple, al barri del Pont Major, es replanten tres arbres a la plaça de l'Om a petició de l'Associació de Veïns, un davant de la Biblioteca Just M. Casero i els altres dos a la zona verda que hi ha entre l'edifici i el riu Ter.
368 arbres més
Per altra banda, es plantaran 368 arbres més en diferents obres que l'Ajuntament de Girona portarà a terme aquest any. Aquestes actuacions s'inclouen principalment dins el projecte Menja't Girona o GiroNat.
Dins el projecte Menja't Girona, es plantaran 94 arbres a les hortes de Santa Eugènia i 10 més concretament per a l'adequació de les basses permanents i temporals que hi ha en aquesta zona. També es plantaran 89 arbres al voltant de Sant Ponç, en el marc de la rehabilitació del camí fluvial del Ter, i 46 més s'han plantat en el nou tram de via verda que connectarà Girona amb Sant Gregori.
Dins el projecte GiroNat, es plantaran 70 arbres als jardins de les Pedreres; 13, a les escoles dins el treball de renaturalització dels patis i 30 a la passera de Fontajau al riu Ter.
Finalment, entorn de la plaça de Joan Brossa es plantaran 16 arbres, en el marc de les obres del bus ràpid BRCAT.