Header: Notícies

Notícies i comunicats

Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR) - fitxa

Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR)

Adreça:
Ajuntament de Girona
Pl. del Vi, 1 - 17004 GIRONA

Horaris 2026

Es recomana demanar:
CITA PRÈVIA

Telèfon. Informació ciutadana:
972 419 010

Telèfon. Centraleta:
972 419 000

A/e:
Per contactar podeu utilitzar la Bústia d'Avisos i Suggeriments de l'Ajuntament de Girona.

Web:
www.girona.cat/oamr

Registre electrònic:
seu.girona.cat

Bústia d'avisos i suggeriments:
www.girona.cat/avisos

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Girona commemora el Dia d’Europa amb un acte institucional unitari per reflexionar sobre els 40 anys a la Unió Europea

Girona commemora el Dia d’Europa amb un acte institucional unitari per reflexionar sobre els 40 anys a la Unió Europea

La jornada ha tingut lloc aquesta tarda a l’auditori del Centre Cultural La Mercè. Paral·lelament, s’ha organitzat un programa d’activitats en el qual s’inclou l’acte de commemoració dels 10 anys del Premi d’Europa a la ciutat i l’exposició “Europa, el nostre espai comú”

D'esquerra a dreta, el delegat del Govern de la Generalitat a Girona, Xavier Guitart; l'alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar, i la diputada de Programes Europeus de la Diputació de Girona, Míriam Lanero.

L’Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona i la Generalitat de Catalunya a Girona han commemorat avui el Dia d’Europa, que té lloc anualment el 9 de maig. L’acte institucional, sota el títol “40 anys a la Unió Europea: una mirada des del territori”, ha tingut lloc a l’auditori del Centre Cultural La Mercè. Els parlaments institucionals han anat a càrrec de l’alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar; del delegat del Govern de la Generalitat a Girona, Xavier Guitart, i de la diputada de Programes Europeus de la Diputació de Girona, Míriam Lanero.

Europa es va articular institucionalment arran de la derrota del feixisme. Avui, els valors democràtics, la llibertat i la cultura de la pau són més necessaris que mai en un món que va en direcció contrària. Per això sempre que parlem d’Europa hem de recordar aquest origen i compromís antifeixista”, ha exposat l’alcalde Lluc Salellas i Vilar.

No podem obviar que vivim moments convulsos. Europa afronta reptes que posen a prova la solidesa dels seus fonaments. Per tot això, avui també és un dia per reafirmar el nostre compromís amb l’europeisme i els seus valors fundacionals de cooperació, pau, solidaritat o convivència. I per continuar treballant amb determinació per aquest projecte compartit, per una Europa més justa, més cohesionada, i més forta en la defensa dels drets i les llibertats”, ha subratllat el delegat del Govern Xavier Guitart. 

Enguany que celebrem el 40è aniversari de Catalunya a la Unió Europea, cal que la UE entomi —de forma proactiva i ambiciosa— els reptes enormes d’un món en reconfiguració com la transició ecosocial i la sobirania energètica; l’enfortiment de la democràcia i el manteniment de l’estabilitat internacional, i el creixement econòmic sostenible i el control de la inflació. I tots nosaltres hem de romandre crítics i exigents amb unes institucions europees que volem consolidades i rellevants alhora que properes i útils a tots els ciutadans”, ha destacat la diputada Míriam Lanero.

L’acte ha ofert un espai de reflexió compartida sobre l’impacte de les polítiques europees en la vida quotidiana i en l’àmbit local, coincidint amb els quaranta anys de l’adhesió a la Unió Europea. La benvinguda i conducció ha anat a càrrec del periodista Said Sbai, qui ha introduït el diàleg central de la tarda: “40 anys a la Unió Europea: una mirada des del territori”, una conversa amb la participació de Sílvia Osuna, investigadora ICREA a la Universitat de Girona; Francesc Reguant, president de la Comissió d’Economia Agroalimentària del Col·legi d’Economistes; Wahba Ahmed, advocada i membre de l’Associació Catalana d’Amics pel Poble Sahrauí, i Josep Serra, viticultor i empresari del celler La Vinyeta.

A continuació, Rositsa Kratunkova, de la Universitat de Södertörn (Suècia), ha fet la intervenció “Una història de dues Europes: Espanya i Bulgària”, en col·laboració amb la Setmana del País Convidat: Bulgària i la Global Week Studies de la Universitat de Girona.

La commemoració ha inclòs també una actuació musical a càrrec de Combo Modern i Stringjunts de l’Escola Municipal de Música de Girona. A més, amb la voluntat de garantir l’accessibilitat i la inclusió de totes les persones assistents, l’esdeveniment ha comptat amb servei d’interpretació en llengua de signes catalana.

Més activitats

Paral·lelament, s’han organitzat diferents activitats amb entitats de la ciutat per celebrar el Dia d’Europa. El programa va arrencar ahir amb una caminada fins a l’escultura Girona, llinda d’Europa. Les propostes tenen lloc principalment avui amb una gimcana contra la desinformació (font del parc Central de Rafael Masó i Valentí, 9 a 13 h), un concert amb GiroBrass Band (les voltes d’en Rosés, 19h) i l’acte institucional.

Les activitats s’estendran fins al juny amb l’exposició “Europa, el nostre espai comú”, cedida per Catalunya Internacional a la ciutat, que es podrà veure de l’1 de juny al 31 de juliol a l’antiga biblioteca de la Casa de Cultura. El mateix mes també hi haurà l’acte de commemoració dels 10 anys del Premi d’Europa, a la font del parc Central de Rafael Masó i Valentí. Juntament amb el guardó es desplegarà una campanya publicitària que vol ressaltar la riquesa dels valors europeus que ens uneixen i que estan al cor d’aquest premi de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa que va rebre la ciutat ara fa 10 anys.

Tornar