Header: Notícies

Notícies i comunicats

Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR) - fitxa

Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR)

Adreça:
Ajuntament de Girona
Pl. del Vi, 1 - 17004 GIRONA

Horaris 2024

Es recomana demanar:
CITA PRÈVIA

Telèfon. Informació ciutadana:
972 419 010

Telèfon. Centraleta:
972 419 000

A/e:
ajuntamentinforma@ajgirona.cat

Web:
www.girona.cat/oamr

Registre electrònic:
seu.girona.cat

Bústia d'avisos i suggeriments:
www.girona.cat/avisos

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Reviseu les factures de llum i gas!

Sabeu quina comercialitzadora teniu? Quin tipus de tarifa? Hi ha marge d’estalvi?

Recomanem que siguem proactius revisant les factures

Comparant preus i serveis de tant en tant i comprovant que es van aplicant lectures reals a les nostres factures, això ens donarà la seguretat que estem pagant per l’energia consumida.

Diferència entre empresa comercialitzadora i empresa distribuïdora: L’empresa comercialitzadora és la que emet les factures, i la distribuïdora és la responsable de les instal·lacions i dels comptadors i lectures. (eDistribucion en cas de l’electricitat; i Nedgia en cas del gas)

És convenient saber quin tipus de contracte o tarifa teniu:

  • O bé Tarifa de mercat lliure, és a dir és una tarifa que fixa l’empresa comercialitzadora, hi ha molts tipus d’oferta i no està limitat, i hi ha més de 200 comercialitzadores que ofereixen tarifes de mercat lliure. És interessant saber si teniu tarifa per ús, o tarifa plana, avalueu avantatges i inconvenients.
  • Tarifa de mercat regulat, és a dir, amb preus fixats pel govern (també se’n diu PVPC preu voluntari per al petit consumidor), i les tres de mercat regulat més habituals i que tenen oficina a Girona són Energía XXI, Gas & Power i Curenergía. (del grup Endesa, Naturgy i Iberdrola, respectivament)
    En electricitat (mercat regulat) cal tenir en compte:
    • Trams horaris: Hores punta (10-14 h + 18-22 h) – pla (8-10  + 14-18  + 22-24 h) – vall (0-8 h + Festius i caps de setmana 24 h)
    • Tot i els trams, el preu varia d’hora en hora.
      Exemple en Apps “Ahorra en luz” (podreu revisar els preus de l’endemà a partir de les 20.30 h).

Depenent dels consums i del preu contractat pot ser més avantatjosa una o l’altra, i per això recomanem utilitzar una eina de comparador de comercialitzadores que ofereix la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. (www.cnmc.es)

(La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) és l'organisme públic que promou i preserva el bon funcionament de tots els mercats en interès dels consumidors i empreses.)

Entendre la factura de la llum

Codi QR de les factures de la llum.
Per poder ajudar-vos a entendre la teva factura elèctrica, heu d'accedir a través del codi QR o del link que apareix a l'apartat sobre la CNMC que trobareu a la vostra factura:
Si la factura està impresa en paper, haureu d'accedir amb el QR
Si la factura és digital, fent clic al link o a través del QR
Entreu a l’apartat “Entén la teva factura” on  clarament veureu quin preu teniu contractat, què significa cadascun dels components que hi apareixen i què heu de tenir en compte per poder estalviar a la teva factura.

Com que els comptadors són de telegestió: En cas de dubtes es pot consultar consum d’electricitat a través del web de l’empresa distribuïdora d'electricitat: eDistribucion www.edistribucion.com.

Consell en el cas de factura del gas, lectura de comptador

Repassar de tant en tant que la lectura imputada a la factura sigui real, i no estimada: Cal saber que hi ha aplicacions de la mateixa comercialitzadora que teniu per passar la lectura del gas, o altres de genèriques, o pròpies de la distribuidora com per exemple: YOLEOGAS.

Serveis addicionals o accessoris

Comproveu a la factura si teniu contractats serveis addicionals, que són voluntaris, com per exemple de reparació de caldera, revisió del gas... i si s’adequa al que vau contractar. Tingueu en compte que normalment són anuals, tot i que es paguin mensualment, i per tant cal demanar-ne la no renovació, si és el cas, com a mínim un mes abans.

Pujada de l'IVA de les factures

Factures de la llum: Hi havia IVA reduït, i les factures emeses a partir de març passarà del 10 al 21 %  
(motiu: pujada d’IVA condicionada quan el preu del megawatt hora (MWh) del mercat majorista elèctric se situés per sota dels 45 euros de mitjana al mes). 

Factures de gas: Aquest decret estableix un tipus d'IVA reduït per al gas del 10 % fins al 31 de març d'aquest mateix any. A partir del mes d'abril del 2024, es preveu que l'IVA del gas torni a ser del 21%.
(Hi ha també l’impost especial sobre l’electricitat, que ara és també més reduït, i que a partir de juliol del  2024 torna al tipus normal del 5,113 %).

Canvi de comercialitzadora de llum o gas

  • Si us ofereixen canviar de comercialitzadora, sigueu prudents. Demaneu una còpia de l'oferta i estudieu-la amb calma i no faciliteu dades personals o bancàries, ni factures anteriors, si no n'esteu ben segurs.
  • Si contracteu per internet, per telèfon, guardeu una còpia de l'oferta i del contracte. Teniu 14 dies per anul·lar-lo, des de la contractació, fent ús del dret de desistiment.

I en cas de controvèrsia presentar reclamació. Com?

  1. Reclamació prèvia a l’empresa o establiment per algun mitjà que en quedi prova. I si no contesta en un mes o la resposta no és satisfactòria.
  2. Presentar la reclamació a l’oficina de consum que correspongui, i des del Servei de Consum s’intentarà resoldre mitjançant mediació.

 

Tornar
— 100 articles per pàgina
S'estan mostrant 1 - 100 de 199 resultats.