Header: Acció Climàtica

Acció Climàtica

Ruta de navegació

Publicador de continguts

L’Ajuntament de Girona rescindeix el contracte amb Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter 

El Ple municipal ha aprovat avui per unanimitat la resolució de l’acord per incomplir les obligacions i els compromisos assumits en el període 1992-2012. Llum verda a l’ordenança que regula l’ús dels patinets

L’Ajuntament de Girona ha rescindit el contracte amb Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter (AGISSA) per incomplir les obligacions i els compromisos assumits en el període 1992-2012. La decisió ha estat aprovada avui al Ple municipal per unanimitat.

Aquest és un pas més que s’integra en el procés de remunicipalització de la prestació del servei d'abastament i distribució d'aigua potable a la ciutat. La resolució de l’acord permet anticipar la finalització del contracte prevista pel 31 de desembre i argumentar la reclamació d’una indemnització, per danys i perjudicis, als gestors privats de la societat mixta, Girona SA. 

"El nostre compromís amb la municipalització del servei d'aigua és inequívoc, i hem treballat i seguim fent-ho per tenir-ho tot a punt aquest any. Ha estat un any molt complicat, tant per la feina del dia a dia com també per tot el que requereix la definició del futur model de gestió, i els tres ajuntaments hem estat fent sempre una gestió molt rigorosa. Mantindrem la participació en tot aquest procés mentre l'anem implementant", ha afirmat el regidor de Sostenibilitat de l’Ajuntament de Girona, Martí Terés, durant el ple. 

El desembre del 2019 es va aprovar en sessió plenària l’inici del procediment per a la resolució del contracte adjudicat a AGISSA per a la prestació del servei d'abastament i distribució d'aigua potable. Després d’un període d’al·legacions, es va sol·licitar un dictamen a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya. Aquest va informar favorablement envers la resolució del contracte per incompliment de les obligacions contractuals essencials en matèria d’inversions i reposició per part de l’entitat mixta. 

El dictamen avalava els dos informes jurídics amb què es van emparar els ajuntaments de Girona, Salt i Sarià de Ter per tirar endavant la finalització del contracte. Aquests documents, emesos per la secretaria de l'Ajuntament de Girona, consideraven acreditat que, entre els anys 1992 i 2012, Girona SA va deixar de fer inversions i obres de manteniment a la xarxa per valor de 10 milions (concretament: 4,6 milions en inversions i 5,4 milions en reposicions). 

Ara, un cop resolt el contracte l’empresa seguirà oferint el servei, per tal de garantir el servei d’aigua potable a totes les llars i establiments, fins que el nou òrgan es posi en marxa, acció que està prevista per abans de finals d’any. 

Llum verda a l’ordenança que regula l’ús dels patinets

D’altra banda, el ple ha donat llum verda avui a la modificació de l’ordenança de mobilitat. La principal novetat d’aquest nou document és la regulació de la circulació dels patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal (VMP) a la ciutat. El document definitiu ha estat aprovat avui amb els vots a favor de JxCat, PSC, ERC i Cs i el vot en contra de Guanyem. 

L’objectiu és millorar la convivència d’aquests vehicles a la via pública i posar per davant la seguretat dels vianants i també la dels conductors”, ha afirmat la regidora de Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Marta Sureda, durant la sessió plenària. D’acord amb la modificació de l’ordenança, els vehicles de mobilitat personal només podran circular per vies ciclistes i per la calçada de vies amb prioritat per a vianants (Zona 30 i Zona 20). Segons els canvis en l’ordenança, aquests tipus de vehicles no podran superar els 20 km/h, només podrà viatjar una persona per vehicle i s’haurà de portar casc de protecció. 

Cal tenir en compte que molts dels vehicles que popularment es classifiquen com a vehicles de mobilitat personal són, en realitat, cicles de motor (categoria Le de conformitat amb el reglament EU número 168/2013), com els patinets elèctrics amb seient. Aquest fet comporta la necessitat de matricular-los, de tenir permís de circulació tipus AM (el permís de circulació dels ciclomotors), assegurança obligatòria i portar casc de protecció. A més, aquests vehicles només poden circular per calçades on està permesa la circulació de vehicles a motor. 

D’altra banda, els monopatins, patins i patinets propulsats amb el peu podran circular pel carril bici i per la calçada de la Zona 20. Amb aquests tipus d’aparells, els menors de 16 anys hauran de portar casc de protecció homologat o certificat. Per altra banda, els més petits amb les seves joguines (bicicletes, patins, patinets...) podran circular per les voreres, parcs, vies ciclistes i Zona 20, sempre que no superin els 6 km/h. També hauran d’adoptar els elements de protecció que estableixi cada fabricant de la joguina. 

Una altra de les novetats del text és que les bicicletes podran portar remolcs o altres elements degudament homologats, sempre que la persona sigui major de 16 anys. També destaca del document el límit d’estacionament de 60 minuts a les zones de càrrega i descàrrega per als vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.

La nova ordenança s’aplicarà a finals de mes, 15 dies hàbils després de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Girona. L’Ajuntament està preparant una pàgina web amb tota la informació per identificar els tipus d’aparells de mobilitat personal i per saber per on poden circular i en quines condicions.

Gràfics sobre les vies per on poden circular els patinets
Gràfics sobre els diferents tipus d’aparells
Modificació de l’ordenança de mobilitat
Tornar