Header: Notícies

Notícies i comunicats

Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR) - fitxa

Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR)

Adreça:
Ajuntament de Girona
Pl. del Vi, 1 - 17004 GIRONA

Horaris 2024

Es recomana demanar:
CITA PRÈVIA

Telèfon. Informació ciutadana:
972 419 010

Telèfon. Centraleta:
972 419 000

A/e:
ajuntamentinforma@ajgirona.cat

Web:
www.girona.cat/oamr

Registre electrònic:
seu.girona.cat

Bústia d'avisos i suggeriments:
www.girona.cat/avisos

Ruta de navegació

Publicador de continguts

La nova exposició temporal del Museu del Cinema posa el focus en la representació de la figura de l’espectador de cinema

La mostra fa un recorregut pel canviant prestigi i creixent esperit crític i participatiu del públic, fins a esdevenir clau en la configuració de l’espectacle cinematogràfic. S’ha inaugurat aquest matí i es podrà veure fins al 24 d’abril del 2022

Fotografia de la inauguració. D’esquerra a dreta: els comissaris Félix Pérez-Hita, Andrés Hispano i Íngrid Guardiola; l’alcaldessa Marta Madrenas; el vicealcalde Quim Ayats, i el director del Museu del Cinema, Jordi Pons.

El Museu del Cinema ha inaugurat avui l’exposició temporal “L’espectador com a espectacle”, una mostra sobre el paper canviant dels espectadors al llarg del temps i la seva transformació en una figura clau en la configuració de l’espectacle. També és un homenatge i una reivindicació de la presència del públic a les sales de cinema, actualment en una greu crisi d’assistència. 

L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; el vicealcalde i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats; el director del Museu del Cinema, Jordi Pons, i la comissària i comissaris de la mostra, Íngrid Guardiola, Andrés Hispano i Fèlix Pérez-Hita, han participat aquest matí en l’acte d’inauguració de l’exposició, que es podrà veure fins al 24 d'abril del 2022. 

“En primer lloc, vull fer un agraïment a la comissària i els comissaris de l’exposició, així com totes les persones que l’han fet possible tècnicament, entre altres coses per haver adaptat el contingut de la mostra a la situació tan complicada que hem viscut com a ciutadania arreu del món en els últims mesos. En segon lloc, em sembla que aquesta exposició posa en valor també el fons del Museu, un fons que parteix de la seducció pel cinema que van sentir un espectador o una espectadora concrets, que els va empènyer a fer una col·lecció sobre algun aspecte del món cinematogràfic i que després, en un acte de profunda generositat, han acabant cedint o donant al Museu, i això em fa sentir especialment orgullosa del fons que tenim. Per últim, m’agradaria ressaltar el punt de vista d’aquesta mostra, poc representat fins ara i que fa palesa la mirada polièdrica que envolta qualsevol matèria i que justament ara té més sentit que mai perquè en els propers anys segur que hi haurà una gran transformació al voltant de la figura de l’espectador i espectadora de cinema”, ha ressaltat l’alcaldessa.

En conjunt, la mostra s’endinsa en la representació de la figura de l’espectador a les pantalles, a la fotografia i a les altres arts visuals i fa un recorregut pel seu prestigi canviant i esperit crític i participatiu creixent. El cinema el va invisibilitzar a la foscor de la sala, però des de ben aviat el va fer alhora protagonista dels seus arguments, tant narratius com promocionals, és a dir, tant representant-lo a la pantalla com fent de les cues i les masses de fans un element de seducció.

L’exposició compta amb quatre peces audiovisuals, 53 imatges fixes i dues vitrines amb objectes originals de les col·leccions del Museu del Cinema relacionats amb l’espectador cinematogràfic, i es divideix en cinc àmbits temàtics: Conductes i rituals dels espectadors; La sala: una evolució; Canvi en la mirada de l’espectador; La sala fosca dins el cinema, i Qui són tots aquests que miren: de la congregació a la connexió. El so ambient també hi té un paper destacat, ja que s’hi poden sentir diversos missatges habituals dirigits als espectadors i espectadores d’una sala de cinema.

Les persones que visitin la mostra podran conèixer de quina manera el cinema o la televisió han interpel·lat l’espectador/a al llarg de la història; com han evolucionat els espais on gaudir d’espectacles, des de petites barraques o teatres fins a grans formats com el Cinerama o el Cinemascope; quin ha estat el tipus de pantalles utilitzat; la manera com les pel·lícules o peces audiovisuals han integrat el mateix cinema i els espectadors i les espectadores en la narració, o quin paper s’ha associat al públic en cada moment històric. Finalment, l’exposició presenta també objectes de les col·leccions del Museu relacionats amb l’espectador i les sales de cinema, com plaques de vidre amb contingut informatiu i publicitari per projectar en sales de cinema, programes de mà, o dos carnets d’entrada al Cinema Modern de personal de la fàbrica Grober, entre d’altres. Tots aquests materials procedeixen principalment de donacions de particulars al Museu del Cinema.

“L’espectador com a espectacle” ha estat produïda pel Museu del Cinema i comissariada per Ingrid Guardiola, Andrés Hispano i Fèlix Pérez-Hita. Pel que fa a la documentació i a la conservació de les col·leccions, aquesta ha anat càrrec de Montse Puigdevall, el disseny és obra de Cristina Masferrer i el muntatge expositiu ha anat a càrrec de Cristina Masferrer i Rafel d'Arquer.

Podeu consultar el dossier de premsa en el següent enllaç

Tornar
— 100 articles per pàgina
S'estan mostrant 1 - 100 de 199 resultats.