Header: Mobilitat i Via Pública

Mobilitat i Via Pública

Ruta de navegació

Proxy Portlet

Creació zona de baixes emissions (ZBE)

Implementació d'una zona de baixes emissions a la ciutat de Girona per donar cumpliment a la Llei 7/2021 de Canvi Climàtic i Transició Energètica. Un aire net és un requisit bàsic per a la salut humana i el benestar de la ciutadania. Degut a la crisi sanitària causada per la COVID-19 la mobilitat mitjana anual de l'any2020 a la ciutat de Girona es va reduir un 35 %, respecte l'any 2019. Aquest fet va comportar una reducció mitjana de la concentració de NO2 d'un 28 %.

Per tant, queda demostrat que la reducció de la mobilitat urbana a la ciutat repercuteix en la millora de la qualitat de l'aire. Actualment, la contaminació atmosfèrica constitueix un dels principals riscos ambientals per a la salut de les persones. La Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i el Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire regulen normativament els valors límit de concentració dels diferents contaminants.

Els resultats obtinguts a la xarxa semi permanent han detectat punts conflictius amb superacions mitjanes de les concentracions de NO2, degut a l'elevada quantitat de vehicles motoritzats que hi circulen i a la poca dispersió dels contaminants. Per altra banda, el distintiu ambiental és una manera de classificar els vehicles en funció de la seva eficiència energètica, tenint-ne en compte l'impacte mediambiental. El parc de vehicles de turismes i vehicles de dues rodes de la ciutat de Girona és de 71.946 vehicles dels quals, el 22% no tenen etiqueta ambiental.L'actuació consisteix en la instal·lació de càmeres amb lector de matricula pel control d'accessos a la ZBE, la instal·lació d'un centre de control d'operacions i sancions, estudis de seguiment i avaluació de la qualitat de l'aire i contaminació acustícia així com la redacció d'una ordenança que en reguli les restriccions.

Dades bàsiques
Objectius
  • Millorar la qualitat ambiental de l'aire: reducció de la concentració de NO2 i altres contaminants i disminució del soroll.
  • Reduïr el trànsit motoritzat a la zona de baixes emissions i millora de la seguretat viària
Cost total800.778,00 €
Cost subvencionat720.700,20 €

Tasques

TascaEstat
Licitació de la redacció del projecte tècnic (sistema control)Finalitzat
Aprovació del projecte tècnic (sistema control)No iniciat
Licitació del projecte d'avaluació de la ZBEFinalitzat
Adjudicació del projecte d'avaluació de la ZBEFinalitzat
Licitació de l'obra per la creació de la ZBENo iniciat
Aprovació de l'ordenança per l'aplicació de la ZBENo iniciat

Logos UE Next Generation + Pla de recuperación

Finançat per la Unió Europea – NextGeneration EU
  • Fons UE Next Generation
  • Plan de recuperación para Europa