Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

El Teatre Municipal acollirà divendres l’espectacle “Paraíso perdido”, un homenatge al poeta John Milton i a l’ofici de comediant

Cristina Plazas i Pere Arquillué encapçalen el repartiment de l’espectacle, una coproducció del Teatre Romea, el festival Grec 2022 i el Centro Dramático Nacional. La dramaturga figuerenca Helena Tornero signa aquesta adaptació del poema de Milton, que compta amb la direcció d’Andrés Lima

El Teatre Municipal de Girona acollirà aquest divendres, dia 3 de febrer, a les 20 h, l'espectacle Paraíso perdido, un homenatge a la bellesa de les paraules del poeta i autor de l'obra, John Milton. Es tracta d'una adaptació feta des de la mirada contemporània, que és també un tribut a l'ofici de comediant, tants cops demonitzat per la seva capacitat de transgressió. Les entrades per a la funció es poden comprar al web del Teatre Municipal de Girona.

L'actriu Cristina Plazas i l'actor Pere Arquillué encapçalen el repartiment d'aquesta coproducció del Teatre Romea, el festival Grec 2022 i el Centro Dramático Nacional. El guió va a càrrec de la figuerenca Helena Tornero i la direcció és del madrileny Andrés Lima, que conjuntament ofereixen una versió condensada i depurada (i també actualitzada) del text de Milton.

Paraíso perdido (1667) és considerat un dels grans clàssics de la literatura anglesa. L'obra és un poema èpic publicat en dotze llibres i deu mil versos que narren la caiguda de Satanàs i la seva venjança contra Déu temptant els primers humans, Adam i Eva, fins a aconseguir-ne l'expulsió del paradís.

En concret, el poema explica la tragèdia de la caiguda de l'home, però també narra la caiguda de Satanàs, ja que abans de la caiguda de l'home hi ha la història de l'àngel caigut. Reivindicat pels romàntics com l'heroi veritable, el Satanàs de Milton simbolitza el rebel que es revolta contra la tirania del cel. La història d'una rebel·lió fracassada i les seves conseqüències, que condicionaran el destí de l'home i de la dona. En aquest context, l'espectacle convida a reflexionar sobre si som així perquè així va ser escrit el nostre destí o perquè les nostres creences ens van portar a escriure'l així.

Andrés Lima és considerat un dels grans directors d'escena espanyols. Amb la companyia de teatre Animalario, amb la qual ha aconseguit tres Premis Max a la millor direcció, ha contribuït en els últims anys a la renovació dels conceptes de la posada en escena del teatre espanyol. Ha realitzat nombrosos cursos per Espanya i ha estat becat per la Residència Internacional d'Escriptors Emergents al Teatre Royal Court (Londres).

Helena Tornero és diplomada en Turisme per la Universitat de Girona (UdG) i llicenciada en Direcció i Dramatúrgia per l'Institut del Teatre. Ha estudiat escriptura teatral amb T. Cabré, C. Batlle, S. Belbel, Enzo Cormann, J. Sanchis Sinisterra i Rafael Spregelburd. En l'escriptura i el teatre ha trobat la seva vocació. Per a l'escriptora, la seva feina demana esforç, però "dona moltes coses bones, t'ensenya a conèixer-te i a créixer, t'exigeix responsabilitats, però et dona el teu espai i et permet ser lliure", explica Tornero. Actualment, escriu, tradueix i adapta obres de teatre.

La trajectòria de Pere Arquillué és extensíssima, tant en teatre com en cinema i televisió. En actiu des del 1990, durant els últims anys destaca la seva participació en obres de teatre com Jerusalem, de Jez Butterworth, dirigida per Julio Manrique; Àngels a Amèrica, de Tony Kushner, dirigida per David Selvas; Blasted, de Sarah Kane, dirigida per Alícia Gorina; Primer amor, de Samuel Beckett, i Art, de Yasmina Reza, totes dues dirigides per Miquel Górriz; El preu, d'Arthur Miller, dirigida per Sílvia Munt, o Els veïns de dalt, escrita i dirigida per Cesc Gay.

Des de l'inici de la seva carrera, Cristina Plazas ha demostrat una gran versatilitat, treballant de la mateixa manera en cine, televisió i teatre. En teatre, ha participat en Mandíbula afilada, de Carles Alberola, amb la qual va rebre el Premi Millor Actriu de la Generalitat Valenciana; L'escola de les dones, de Carles Alfaro; Dotze diuen Shakespeare, de Joan Ollé; Las troyanas, d'Irene Papas i Jürguen Müller; Nacidos culpables, de Carles Alfaro i Joaquim Candeias; Algo auténtico, de Rafa Calatayud, o La lección, dirigida per Joaquín Hinojosa i per la qual va obtenir el premi d'Artistes de Teatre Independent a la categoria de Millor Actriu.

Tornar