Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

El Museu d’Història de Girona inaugura dissabte una exposició sobre les diverses cares de la maternitat

La mostra “Maternitats. Una mirada diversa” té lloc en el context del mes de març i del Dia internacional de les Dones i es podrà visitar fins el 19 de juny de 2022

El Museu d’Història de Girona inaugura aquest dissabte l’exposició “Maternitats. Una mirada diversa”, una proposta que convida a reflexionar sobre les diverses cares de la maternitat. La mostra arrenca precisament durant el mes de març i en el context del Dia Internacional de les Dones amb una voluntat simbòlica de repensar la cultura i l’art des dels feminismes, així com amb l’objectiu de continuar treballant amb perspectiva de gènere aplicada a la relectura de les col·leccions, a la construcció de nous relats museístics i a les diferents activitats que es programen al llarg de l’any. L’exposició es podrà visitar fins al 19 de juny de 2022.

El Vicealcalde i regidor de Cultura, Quim Ayats destaca que "Girona ha de ser una ciutat d'oportunitats i moderna, que no deixi d'avançar, per continuar sent un referent en drets socials. Per aquest motiu, la cultura ha de ser un reflex d'aquesta voluntat d'igualtat, perquè forma part de les polítiques amb perspectiva de gènere del segle XXI."

Maternitats. Una mirada diversa” proposa un recorregut pel temps i per la història, i aborda temàtiques com ara el dret de les dones a decidir sobre el seu propi cos, el dol per la mort de les filles i dels fills, o el paper que s’ha donat a les dones tradicionalment, relegant-les a l’esfera reproductiva i/o a les feines de criança i cura de les criatures.

Les diverses maternitats es troben representades en 78 obres procedents dels fons del propi Museu i de les diferents col·leccions que custodia, algunes exposades en els espais estables i d’altres, la majoria, guardades a les reserves i magatzems. La mostra també compta amb 8 fotografies procedents del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge de l’Ajuntament de Girona i 9 documents del Fons del Casal de la Dona, cedits per l’Arxiu Municipal de Girona.

L’exposició es divideix en cinc àmbits, segons la línia teòrica i conceptual de les obres que s’hi exposen: Mater Divina, Mater Amantissima, Mater Dolorosa, Somnium Mater i No Mater.

Mater Divina mostra diverses representacions de la Mare de Déu que abasten des de l’edat mitjana fins als temps contemporanis. Totes les obres formen part del fons propi del Museu d’Història de Girona, i responen al concepte convencional i tradicional de la “representació de la Verge Maria, Mare de Déu”. La majoria són d’autoria desconeguda, tot i que algunes, les més recents, tenen firma d’autor o autora, com Joan Carrera Dellunder, Claudi Rius, Perico Pastor o Filomena Batlle March.

Mater Amantissima recull obres diverses, sobretot pintures, pràcticament totes del s. XX, que representen la maternitat des d’un punt de vista idealitzat i molt lligat al concepte de “dona=mare” fruit d’una concepció patriarcal. La majoria són obres realitzades per artistes masculins. S’hi apleguen obres de Joan Navarro Ramon, J. Villegas, Marià Foix, Oriol Muntaner, Ferran Gomà Boronat, Sebastià Badia, Francesc Torres Monsó, Xavier Vilató Ruiz, Néstor Fernández de la Torre, Emili Grau Sala, Pere Torner Esquius, Maria Pepa Estrada, Rosario de Velasco, Margarita Marsà i Enric Marquès Ribalta.

Mater Dolorosa presenta l’altra cara de la maternitat, ocupada per l’espai de dolor que deixa la mort d’una criatura pròpia, el de sofrença que resulta de veure el patiment d’un fill o d’una filla, la tristesa eterna que suposa la separació forçada dels fills, i l’ànima esquinçada que resta després, o durant. S’hi mostren obres de Glòria Merino, Josep Clarà Ayats, Montserrat Lacomba, Montserrat Llonch, Dario Suró o Enric Marquès.

Somnium Mater és l’àmbit que es refereix a aquelles obres del fons del Museu que utilitzen la mare, la criatura, el naixement, el cos de la dona–mare, per treballar conceptes carregats de simbolisme, molt propers a l’espai oníric, situant-se en una altra realitat sensorial. Són obres de Vicente Huedo, Francesc Torres Monsó, Cori Mercadé, Emilia Xargay, Jaume Geli, Vera Chaves, Marta y Publio, Esteban Francés, Àlvar Suñol i Elena del Rivero.

L’últim àmbit és el de No Mater, que presenta un seguit de fotografies i documents procedents del Fons Documental del Casal de la Dona de Girona, on s’hi mostren manifestacions feministes proavortament, prospectes de mètodes anticonceptius, manifestos feministes, etc. Són fotos dels periodistes d’El Punt Joan Comalat Vila, Lluís Serrat Masferrer, Oriol Duran Figols, Albert Salamé i Manel Lladó Aliu, i de l’escriptor i també fotògraf Joaquim Curbet Hereu.

Els textos de Raül Garrigasait Colomés (escriptor i doctor en Filologia Clàssica), d’Íngrid Guardiola Sánchez (doctora en Humanitats, investigadora cultural i directora del Bòlit - Centre d'Art Contemporani. Girona), d’Eva Vàzquez Ramió (historiadora de l'art, escriptora i periodista), de Maria Josep Balsach Peig (catedràtica de la Universitat de Girona, historiadora de l'art i poetessa), i de Gemma Busquets Ros (escriptora i periodista) acompanyen una obra de cada àmbit i proposen una reflexió sobre la Maternitat.

L’exposició dedica un espai a una petita selecció de textos literaris i poètics que tenen la maternitat com a focus o com a punt de partida, que l’aborden com a tema explícit o que la tracten de manera tàcita i latent. La proposta es complementa amb una selecció de cançons relacionades amb el tema de la maternitat que es poden escoltar, a través de la plataforma Spotify en aquest enllaç.
Més informació sobre l’exposició al web: www.girona.cat/museuhistoria/cat/expo_maternitats

Tornar