Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

El Teatre Municipal acull aquest dissabte “Europa Bull”, premi Quim Masó 2018 a projectes teatrals

Es tracta d’un espectacle de l’artista i director teatral Jordi Oriol, que proposa una mirada crítica i plena d’humor del mite d’Europa

El Teatre Municipal de Girona acollirà aquest dissabte, dia 19 de març, a les 20 h, l’espectacle Europa Bull. El projecte, de la companyia Indi Gest i escrit i dirigit per l’artista i director teatral Jordi Oriol, és una sàtira sobre el que suposa creure en la Unió Europea davant la inoperància de les seves institucions i de les injustícies que es veuen als mateixos països membres. L’obra va rebre el premi Quim Masó 2018, gràcies al qual es va estrenar al Festival Temporada Alta 2019 i, tot seguit, va fer temporada al Teatre Nacional de Catalunya.

Europa Bull és un espectacle poètic, elegant i ple d’humor sobre les pors dels europeus, desemparats després de pensar durant molt de temps que havien trobat un refugi de les tempestes de l’economia i de les guerres nacionals. Potser han oblidat que el mite d’Europa és el d’un déu de l’Olimp que arriba a l’altra banda del Mediterrani, s’enamora d’una noia fenícia (Europa) i la rapta sota l’aspecte d’un immens toro. Un mite fundador ple de violència que es torna a fer present quan aquesta comunitat tan aparentment plàcida ha començat a bullir i treure fum. Una Europa a punt de petar.

El repartiment de l’obra és ben divers, i compta amb actors i actrius com Sasha Agranov, Olga Onrubia, Carles Pedragosa, Karl Stets, Isak Férriz i Sarah Anglada.

“És tot un orgull per la ciutat que el Teatre Municipal aculli l’Europa Bull, un projecte teatral de nivell, amb una perspectiva que barreja la crítica i l'humor, i que va ser guardonat al Premi Quim Masó de Producció Teatral. En definitiva, és una proposta que forma part de la cultura que volem promoure des de l'Ajuntament de Girona: la promoció d'una cultura de qualitat que fomenti una ciutadania crítica, activa i cohesionada. Fem de Girona una ciutat amb qualitat de vida”, ha destacat el vicealcalde i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats. 

A banda del guanyar el XII Premi Quim Masó a projectes teatrals 2018, l’espectacle també ha rebut el Premi Ciutat de Barcelona 2019 per l’espai i vestuari, i quatre Premis de la Crítica 2019 en les categories de Millor dramatúrgia, Millor direcció, Millor música original i Millor actriu de repartiment (Olga Onrubia), a més d’un total de set nominacions als Premis Butaca 2020.

El Premi Quim Masó de producció teatral va néixer l’any 2006 com un guardó en memòria de l’actor, director i productor de teatre Quim Masó, un dels fundadors de la companyia El Talleret de Salt, el Grup Proscenium, la Llibreria 22 i Bitò. La finalitat d’aquest premi, de periodicitat anual, és impulsar la producció i exhibició de muntatges de teatre en llengua catalana que combinin professionalitat, qualitat i creativitat.

Les entrades per Europa Bull ja es poden comprar al web del Teatre.

Direcció i repartiment

Jordi Oriol és actor, músic, autor i director de teatre. Ha escrit i dirigit més d’una quinzena d’espectacles teatrals, com Europa Bull (Temporada Alta/TNC 2019); Esquerdes parracs enderrocs (TNC 2017), amb Carles Santos; L’empestat (Temporada Alta 2015); Memòria Plena (Teatre Lliure 2014); SAFARI Pitarra (TNC 2014); t-ERROR (TNC 2012); Home-Natja (Temporada Alta 2010); Un tal ímpetu vital (Teatre Lliure 2009); Ara estem d’acord estem d’acord (Teatre Lliure 2008); OB-SESSIONS (Sala Beckett 2008), i La caiguda de l’Amlet (Temporada Alta 2007), entre altres.

També ha fet la dramatúrgia d’espectacles de dansa com KOKORO (Temporada Alta 2015/Mercat de les Flors 2016) o IuanMI (Temporada Alta 2017/Mercat de les Flors 2018), ambdues de Lali Ayguadé, com també de concerts com Victus 1714 o Cobla 2.0 (Palau de la Música) o Ocell de Foc (L’Auditori 2009). Com a actor, ha treballat sota la direcció de Ciro Zorzoli, Xavier Albertí, Carlota Subirós, Oriol Broggi, Jordi Casanovas, Pau Miró, Roger Bernat, Pau Carrió o Àlex Serrano. És professor d’escriptura dramàtica, interpretació, dicció i oratòria en diferents centres, com ara l’Institut del Teatre de Barcelona, l’Obrador de la Sala Beckett, el TNC, el Mercat de les Flors o el CaixaForum de Barcelona.

Carles Pedragosa és músic, actor i compositor. Va cursar els estudis de piano a l'acadèmia Ars Nova sota la direcció de Maria Canals. Posteriorment, motivat per la relació entre la música i la imatge, es va llicenciar en Comunicació Àudiovisual per la Universitat Pompeu Fabra. Paral·lelament, va estudiar piano modern al Centre d'Estudis Musicals Passatge i va començar a escriure músiques per a bandes sonores. Va entrar a formar part de la companyia Indi Gest participant com a músic i actor en diferents espectacles, dels quals n'escriu també la música i en fa el disseny de so. És intèrpret, compositor i director artístic dels Concerts per a Nadons. Actualment compagina l'activitat docent amb l’artística, i centra la seva activitat com a intèrpret, compositor i actor en l'àmbit teatral.

Sasha Agranov va néixer a Sant Petersburg l’any 1977 i es va traslladar amb la seva família a Israel el 1979. Va estudiar cello modern amb Hilel Zori a la Music Academy de Tel Aviv. El 1999 va començar els estudis de cello barroc al Conservatori Reial de La Haya i va estudiar durant 5 anys amb Jaap Ter Linden. Es va llicenciar el 2004. Ha tocat al Festival de Música Antiga de Brezice i al Festival de Música de San Sebastián, així com amb llegendària Patti Smith. És membre i fundador del famós duet Selva de Mar, de la Piccola Orchestra Gagarin i de Rubato Appassionato, i cofundador de la companyia discogràfica acoustiCDelicatessen. Li encanta el circ, l’hummus, cuinar i caminar sobre xanques.

Olga Onrubia és llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre (2002-2006). Va participar en diferents muntatges a Barcelona fins que al 2008 va començar a treballar per la companyia L’Alakran, instal·lada a Ginebra, Suïssa. Allà va participar a les creacions Kaïros, sysiphes et zombies (2008-2015) i Suis à la messe, revienstout suite (2010-2013). Amb la companyia va fer gira durant anys per Suïssa, Espanya, Portugal, Itàlia i França, actuant a festivals internacionals com el festival d’Avignon, el Festival IETM – Zúrich, el Centro Pompidou/ Beaubourg– Paris, el Festival de Otoño a Primavera-Madrid, i el Festival Cena Brasil Internacional-Rio de Janeiro. El treball amb L’Alakran li va despertar l’interès per la creació contemporània i el 2016 va començar a treballar amb la companyia LaScam, de Lausanne (Suïssa), amb la qual col·labora actualment. És coautora amb Valerio Scamuffa dels espectacles Il le faut, je le veux (2017) i Zang Boum Tuut (2018), estrenades al Théâtre Arsenic de Lausanne. Al febrer de 2019 estrena a l’Antic Teatre el seu primer espectacle en solitari, Ay ay ay, resultat del desig per investigar, experimentar i descobrir el seu propi llenguatge.

Isak Férriz és un actor i director andorrà. Es va formar com a actor a l'Escola de Teatre de Nancy Tuñón de Barcelona. Com a actor ha participat en diverses series de televisió com Laberint d'ombres, Al salir de classe, Hospital Central, Ventdelplà, Águila Roja, Los hombres de Paco, Física o Quimica, Els últims dies, Cites o Gigantes; en pel·lícules com 17 minutos con Nora (2021), Libertad (2021), Bajocero (2021), La dona il·legal (2020), El cònsol de Sodoma (2009), Serrallonga (2008); i en teatre en espectacles com La nostra classe (2012), dirigida per Carme Portacelli, o El vigilant (2013), dirigida per Ester Nadal. Ha estat guardonat amb el premi del jurat a la millor interpretació per la seva actuació a 17 minutos con Nora, dirigit per Imanol Ruiz de Lara.

Karl Stets és un artista multidisciplinar danès, resident a Barcelona. Va començar el seu treball circesnse com a funambulista de corda fluixa. La corda el va inspirar, i durant anys va desenvolupar nombrosos jocs amb cordes, des de l’univers de les titelles fins al del malabarista. Ha treballat amb companyies com Circo Lice, Manolo Alcántara o Leandre Ribera i en bandes de música como Gadjo i la Always Drinking Marching Band.

Sarah Anglada és llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona. La seva inquietud i formació en la dansa passa pel ballet, el flamenco, el break dance, el contorsionisme, i les arts marcials. A més, ha centrat la seva formació de dansa en el contemporani i el butoh, formant-se a França, Alemanya i Espanya. Com a intèrpret i creadora, actualment treballa per la seva pròpia companyia, Los Moñekos, així com per altres companyies, com MUMUSIC CIRCUS, Pere Faura, Mons Dansa o l’Últim Vals i en projectes d’improvisació de dansa i música. Ha treballat com a assessora de moviment en la creació d’espectacles de companyies com OBSKENÉ, Joan Arqué, Les Bianchis, David Selvas, i cia. Seon. Ha treballat amb les companyies de dansa Senza Tempo, Nats Nus, Cia. Vero Cendoya, Mariantònia Oliver, i amb la companyia de titelles corporals The Bag Lady Theatre. En teatre ha treballat amb en Gustavo Guirado (Argentina) i amb la Marta Betriu (Barcelona) i, en el món del circ, amb Nilak, Improvisto’s Krusty Show, Circ Crec i Pallapupas.

Tornar