Header: Cultura

Cultura

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Temporada Alta tanca la 30a edició liderant un retorn progressiu a la situació prepandèmica amb 57.622 assistents als espectacles i activitats

El festival tanca amb 45.947 espectadors de sala, que representen un 86,63% d’ocupació, una xifra que s’acosta a poc a poc a la dels anys previs a la Covid-19.

Temporada Alta ha posat el punt final a la seva 30a edició, marcada inevitablement per la pandèmia, liderant un retorn progressiu a la situació prèvia a l’embat de la Covid-19.

La xifra total de participants en el festival que s’eleva a 57.622 persones –61.605 el 2019– és el resultat de sumar els espectadors de sala (45.947) amb els assistents a les activitats complementàries (2.256) i els participants al projecte A Tempo (2.837) i enguany també els espectadors A Distància (6.582).

Una altra dada positiva ha estat les 45.947 persones que han assistit als espectacles de sala de Temporada Alta –una xifra més pròxima al 2019 (53.086 persones) que al 2020 (12.991)– i que representa un 86,63 % d’ocupació.

En un any marcat encara per la incidència de la pandèmia, el festival ha mantingut els protocols sanitaris i ha anat adaptant-se a les mesures sanitàries marcades per les autoritats. El festival va començar amb un 70% d’aforament a la venda i pocs dies després es van ampliar al 100%. Per l’ampliació d’aforaments, i per l’obertura de noves funcions dels espectacles exhaurits, s’han posat a la venda unes 14.908 entrades a mesura que ha anat avançant el festival.

La recuperació de la programació internacional, amb grans noms de l’escena a nivell mundial, ha estat una de les fites més destacades. En total s’han acollit 15 espectacles de 14 països. Aquest fet, sumat a la represa de les línies d’internacionalització que impulsa des de fa anys el festival, han fet que Temporada Alta torni a posicionar-se com un dels esdeveniments on les companyies d’arreu presenten les seves darreres produccions.

Durant els més de dos mesos que ha durat el festival s’han ofert un total de 104 espectacles en 211 funcions. Únicament s’han hagut de suspendre 2 obres programades: les representacions d’El.lipsi, per malaltia d’una de les actrius i Ombres de plata, que va sortir de la programació per temes organitzatius.

Temporada Alta ha acollit 43 estrenes i 26 produccions o coproduccions, 19 de les quals tenen garantida gira o temporada en teatres. És el cas, per exemple, de L’Oncle Vània, I només jo vaig escapar-ne, o Història d’un senglar (o alguna cosa de Ricard).

INTERNACIONALITZACIÓ

La trentena edició ha suposat la recuperació de la programació de fora de les nostres fronteres i la represa de totes les línies d’internacionalització que el festival impulsa. Enguany la presència d’artistes de diverses parts del món ha tornat a les xifres habituals.

Entre els grans noms de l’escena internacional que han estat presents en aquesta edició hi ha Christoph Marthaler amb Aucune Idée, Alain Platel amb Gardenia, Christiane Jatahy amb Entre chien et loup, Romeo Castellucci amb Bros, o Guy Cassiers amb Antigona a Molenbeek i Tirèsies, entre d’altres. La presència ja usual d’alguns d’aquests dramaturgs constata que, des de fa un temps, diverses companyies de renom inclouen el festival en les seves gires europees.

Durant aquesta darrera edició, Temporada Alta també s’ha consolidat com a punt de trobada dels professionals de les arts escèniques d’arreu del món. L’organització des de fa més de 10 anys de la Setmana de Programadors i l’acollida del Satel·lit IETM aquest any a Girona han sumat 224 professionals de 24 països.

Després de cancel·lar l’esdeveniment el 2020, enguany s’ha recuperat la presencialitat de la Setmana de Programadors, oferint als creadors i companyies la possibilitat d’exhibir els seus espectacles i projectes als 85 professionals nacionals i internacionals que hi ha assistit.

L’equip organitzador del Satel·lit IETM (una xarxa internacional de professionals de les arts escèniques) ha triat Girona com a subseu per l’edició d’aquest any, treballant conjuntament amb l’ICEC i l’Institut Ramon Llull, i amb Temporada Alta com a col·laborador artístic. Uns 139 professionals han tingut accés a una programació conformada per propostes internacionals, de l’Estat, i catalanes, i han dialogat al voltant del tema principal: la sostenibilitat i el futur de les arts escèniques en un món en constant transformació que la pandèmia ha accelerat.

Temporada Alta també ha participat en dos projectes que tenen per objectiu afavorir la circulació d’artistes a nivell europeu: Pyrenart i People Power Partnership. El projecte transfronterer Pyrenart, que ha unit vuit socis del nord i el sud dels Pirineus, finalitza després de 5 anys de treball conjunt. People Power Partnership, per la seva banda, continua treballant després de presentar el primer espectacle a Temporada Alta, titulat Mirrors of human nature. Els 8 joves vinculats al festival, i que participen en el projecte, estan fent les seves residències per Europa per poder crear un espectacle de gran format que es podrà veure en les futures edicions del festival gironí i a altres punts d’Europa.

El festival també recuperarà aquest 2022 la desena edició de Temporada Alta a Llatinoamèrica, amb la col·laboració de l’Institut Ramon Llull, que tindrà lloc durant el mes de febrer a les ciutats de Buenos Aires, Montevideo i Lima. El projecte transatlàntic, que des de fa anys ajuda a internacionalitzar l’escena catalana, també organitzarà amb una nova edició del Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic.

PRODUCCIONS I SUPORT A LA DRAMATÚRGIA

Un dels eixos principals del festival és la col·laboració amb companyies, productores i equipaments del país i de fora. Enguany, el festival ha programat 26 espectacles que són produccions pròpies o que ha ajudat a coproduir, 19 dels quals tenen garantida gira o temporada en teatres –6 dels quals a l’estranger– després de passar per Girona.

Una de les línies que Temporada Alta ha continuat impulsant ha estat la de convidar grans directors internacionals a treballar amb equips catalans. En aquesta edició, el director ha estat el lituà Oskaras Koršunovas, que ha dirigit L’oncle Vània d’Anton Txèkhov amb un repartiment del país encapçalat per Julio Manrique. L’obra és una producció del festival, que farà gira per Catalunya un cop acabi la temporada actual al Teatre Lliure, que n’ès coproductor.

També s’ha tornat a programar Història d’un senglar (o alguna cosa de Ricard), el muntatge que l’any passat es va estrenar al festival, dirigit per l’uruguaià Gabriel Calderón i interpretat per Joan Carreras. Des d’aleshores l’espectacle ha merescut el Premi Max 2021 al millor actor i també dos premis Butaca 2021 en les categories d’Espectacle de petit format i Actor teatral, i farà una segona temporada a Madrid.

L’aposta pel suport a la dramatúrgia s’ha reforçat aquests últims anys, coincidint amb un moment en què la pandèmia ha afectat sensiblement el sistema de produccions del país i els recursos disponibles per les companyies. Aquest any, el festival ha produït El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, de Josep Maria Miró, amb direcció de Xavier Albertí i interpretat per Pere Arquillué, i I només jo vaig escapar-ne, de Caryl Churchill amb direcció de Magda Puyo, aquesta última amb una pròxima versió en castellà i amb temporada prevista, també, a Madrid després de la gira actual per Catalunya.

El festival també ha aconseguit que antigues produccions pròpies continuïn la seva exhibició nacional i internacional. És el cas de La Calòrica, Shaday Larios i Jomi Oligor o José y sus hermanas, que presentaran els seus espectacles a Madrid durant el 2022. I més de 15 produccions d’altres edicions tenen programada una gira.

Amb una mirada cada vegada més internacional, Temporada Alta ha ajudat a companyies del país a entrar en circuits internacionals i a trobar finançament fora de les nostres fronteres, alhora que ha col·laborat en les produccions de companyies estrangeres. Pel que fa als espectacles del país que ha coproduït trobem Sonoma de La Veronal, FAM de les Impuxibles, Ofèlia d’Àlex Rigola, Els àngels no tenen fills de Clàudia Cedó, Highlands de Mal Pelo i Arbres, vodka i naus voladores de La Calòrica, entre d’altres. Pel que fa a institucions i artistes internacionals, el festival ha participat en les produccions de Bros de Romeo Castellucci, Terebrante d’Àngelica Liddell, Aucune Idée de Christoph Marthaler o Saison de Cirque de Cirque Aïtal, entre altres companyies i artistes.

Per onzè any consecutiu el festival també ha produït el Torneig de Dramatúrgia Catalana que, amb el suport de la Fundació SGAE, enguany ha proclamat guanyadora Bàrbara Mestanza. Tal com es va fer en la darrera edició, els combats s’han pogut seguir també per streaming.

Les dates en què se celebra cada any el festival i la seva projecció, han convertit Temporada Alta en el marc idoni per estrenar els principals espectacles que es veuran la resta de la temporada a Barcelona i Catalunya. En aquesta trentena edició, el festival ha acollit 25 estrenes absolutes, 9 a l’Estat i 9 a Catalunya.

Les irresponsables de Javier Daulte dirigida per Sílvia Munt, Final de partida de Samuel Beckett dirigida per Sergi Belbel, El gran comediant de Joel Joan i Héctor Claramunt i El nedador del mar secret (Premi Quim Masó) dirigida per Jumon Erra, són algunes de les obres que s’han estrenat al festival i formen part de l’actual temporada teatral catalana.

Amb la progressiva tornada a la normalitat en l’edició 2021, la programació A Distància que es va impulsar el 2020 s’ha reduït. Durant aquest any, aquest format ha permès emetre el torneig i projectar propostes digitals com Movidas raras de Rodrigo García, Lázaro de Lagartijas tiradas al sol i Mis universo de Juana Dolores. El futur d’A Distància el decidiran els artistes, que a partir d’ara podran aprofitar les possibilitats que ofereix aquest format per a desenvolupar els seus projectes.

PROJECTE SOCIAL I EDUCATIU

El projecte central que vehicula el compromís educatiu de Temporada Alta és A Tempo – Arts i Formació. En la seva cinquena edició, el projecte impulsat per la Fundació La Ciutat Invisible amb el suport de la Fundació Banc Sabadell, ha reprès el seu format presencial habitual amb una programació més àmplia d’activitats, on hi han participat un total de 53 centres educatius entre públics i concertats, que suposa la xifra de participació més elevada des que va començar el projecte l’any 2017.

Més de 70 estudiants han participat en el III Torneig de Dramatúrgia per a Instituts amb la novetat principal del premi al centre guanyador, que en aquest cas ha estat el INS Vallvera de Salt. El guardonat acollirà al seu centre la representació única de La partida de la Cia. Vero Cendoya.

La vinculació amb l’educació també ha permès tirar endavant els projectes Temporada Alta a l’Aula –amb 90 espectacles programats– i Crea el teu projecte, que s’ha començat a treballar a l’INS Salvador Sunyer i Aimeric per tal de crear una producció amb la Cia. José y sus Hermanas, que s’estrenarà la pròxima edició del festival. Un total de 2.693 estudiants han participat del projecte A Tempo – Arts i Formació, amb 111 docents i 53 centres educatius implicats.

El vessant social del festival s’ha vehiculat, sobretot, a través del programa d’entrades socials. Un programa que, col·laborant amb diversos mecenes (com l’empresa gironina COMEXI) i amb El Cercle de la Fundació la Ciutat invisible, permet oferir entrades a preu zero a diversos col·lectius. Enguany s’han entregat un total de 3.975 entrades a col·lectius socials i educatius, 615 de les quals a 20 col·lectius a través del programa d’entrades, així com 2.383 a preu reduït.

Intentant anar més enllà de la pròpia programació, s’han ofert 28 activitats complementàries, entre les quals prefuncions, postfuncions, xerrades i trobades amb companyies.

ESPECTADORS I TERRITORI

Amb la progressiva tornada a la normalitat, Temporada Alta ha registrat 7.800 nous compradors respecte a l’edició anterior, una xifra que any rere any no para de créixer. Pel que fa al total de públic, un 13,27 % han estat compradors menors de 30 anys i un 34,5 % de fora de Girona i comarques gironines. La mitjana del públic que ha assistit a espectacles presencials ha estat de 44 anys (el 65,90 % dones i el 31,75 % homes, i un 2’35% d’altres espectres de gènere).

Per tercer any consecutiu el festival ha apostat per millorar la connexió amb el públic jove a través del projecte Artèria. Aquest ha recollit propostes escèniques d’interès pel públic jove, menor de 30 anys, que ha pogut gaudir de condicions especials en l’accés d’aquests espectacles. En total, 597 persones, amb una edat mitjana de 26 anys, s’han inscrit al projecte que ha programat 5 propostes.

Pel que fa a la programació a distància, que s’ha mantingut després de la forta aposta en la darrera edició, un 69% d’espectadors han estat nous compradors, 74,5% de fora de comarques gironines, i d’una mitjana de 40 anys (55,4 % dones i 36,90 % homes i 7’7% altres espectres de gènere).

El festival, enguany, també ha estrenat una pàgina web amb registre previ (El Meu Festival) que presenta continguts i recomanacions personalitzades amb la idea d’oferir una experiència web i d’informació adaptada al perfil de cada comprador. Es tracta d’una experiència inèdita en l’àmbit de la cultura al país.

RETORN ECONÒMIC DEL FESTIVAL

Temporada Alta actua cada vegada més com a element cohesionador de la societat gironina i de tota la seva àrea i fa de motor econòmic de la ciutat i el seu entorn. La xifra total de persones que s’han desplaçat fins a Girona o Salt per assistir a Temporada Alta ha estat de 6.799.

Aquest any han treballat pel Festival 1.177 persones, amb dedicació molt diversa: contractades per Bitò o pels espais d’exhibició, facturant al Festival (producció, tècnics, administració, premsa i comunicació, personal de teatres, cartelleria, runners, taquilles, relacions públiques...) o des d’empreses que hi col·laboren. Així mateix, els equips artístics i tècnics de tots els espectacles que han passat pel festival han tingut treballant 857 persones i s’ha treballat amb més de 320 proveïdors externs.

A això cal sumar-hi els diners que es gasten els visitants a la ciutat, i que hi venen expressament per a Temporada Alta. Aquest any, des del festival, s’han gestionat 1.789 pernoctacions d’hotel de professionals entre el 23 de setembre al 13 de desembre per als equips artístics o per la premsa entre d’altres. A més, a aquesta xifra encara cal sumar-hi totes les habitacions que han contractat les companyies pel seu compte, els professionals i el públic que ha vingut de fora.

Pel que fa al balanç econòmic, la partida d’ingressos del Festival (que té un pressupost global de 3.304.925€) es distribueix de la següent manera: taquillatge 22,97%, Departament de Cultura 21,19%, esponsorització 18,55%, Ajuntament de Girona 13,62%, Diputació de Girona 8,01%, INTERREG (Pyrenart) 3,84%, Ministerio de Cultura (INAEM) 1,96%, Ajuntament de Salt 1% i PPP (Europa Creativa) 0,96%. Això s’acosta força al que es considera ideal (33% a parts iguals d’aportació pública, taquillatge i patrocini privat). En aquesta edició del festival aquests percentatges es reparteixen d’aquesta manera: 46,74% d’aportació pública, el 30,29% d’esponsorització i altres recursos, i el 22,97% provinent de la venda d’entrades.

Dossier de premsa
Infografia
Tornar