Header: Oficina de Comunicació

Oficina de Comunicació

Ruta de navegació

Publicador de continguts

La virtualitat en el cinema dels primers temps, protagonista de la nova edició del Seminari sobre els antecedents i orígens del cinema

El Museu del Cinema i la Universitat de Girona organitzen l’esdeveniment, que tindrà lloc els propers dies 20, 21 i 22 d’octubre, en un doble format presencial i en línia.

Imatge de la presentació

La virtualitat en el cinema dels primers temps centrarà la 13a edició del Seminari internacional sobre els antecedents i orígens del cinema, que tindrà lloc els propers dies 20, 21 i 22 d’octubre a Girona i que, per primera vegada, es podrà seguir en un doble format presencial i en línia. El Seminari d’enguany porta per títol “Mons virtuals en el cinema dels orígens: dispositius, estètiques i públics” i s’hi han inscrit més de 250 persones, que hi assistiran principalment en el seu format telemàtic. 

Es tracta d’un seminari únic en la seva temàtica a l’Estat, i està organitzat pel Museu del Cinema i el Departament d'Història i d’Història de l’Art de la Universitat de Girona, amb el suport de l’Ajuntament de Girona. L’activitat té per objectiu potenciar i divulgar la recerca en l’àmbit del precinema i dels orígens del cinema, i ser al mateix temps un fòrum internacional de discussió i debat al voltant de la matèria. 
 
Avui al matí, el vicealcalde i regidor de Cultura del consistori gironí, Quim Ayats, ha participat en la roda de premsa de presentació de l’acte juntament amb el director del Museu del Cinema i codirector del seminari, Jordi Pons, i el degà de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona, professor d’Història i teoria del cinema i codirector del seminari, Àngel Quintana.

“Posar en valor aquest treball transversal del seminari, que connecta el passat, el present i el futur. La irrupció del món virtual en l’esdeveniment ens permetrà noves oportunitats, i a més, aquest sistema híbrid encaixa amb el tema que porta aquest seminari. Remarcar, per últim, el fet de la internacionalització que és fonamental per fer conèixer la nostra ciutat i la nostra cultura; és interessantíssim seguir treballant en aquesta línia”, ha destacat el vicealcalde i regidor de Cultura Quim Ayats.

En el mateix acte s’ha presentat la publicació que recull les ponències i comunicacions de l'anterior edició de les jornades, l’any 2019, dedicades a la presència de la feminitat a la pantalla i a la visibilitat de la dona al cinema entre els anys 1895 i 1920. Des de l’inici del Seminari (1999), s’han publicat un total de 52 ponències i 191 comunicacions, agrupades en 12 volums i 3.118 pàgines.

El seminari “Mons virtuals en el cinema dels orígens: dispositius, estètiques i públics” busca fer evident la relació existent entre el passat del cinema i el present de l’audiovisual contemporani a l’hora de representar mons virtuals. Des del segle XIX, el concepte o idea de virtualitat ja era present en molts dispositius visuals del moment, i el cinema proposava als espectadors i espectadores formes d’immersió en un univers creat per imatges a través, per exemple, de la generació de formes tridimensionals o de la sincronització del so.

Aquesta voluntat de crear experiències de caràcter immersiu i de virtualitzar experiències del cinema dels primers temps es plasmarà en les 30 intervencions del seminari d’enguany. Concretament, hi haurà un total de 27 comunicacions, 2 ponències i una presentació, dividides en quatre sessions que tindran lloc entre el dimecres 20 d’octubre i el divendres 22 d’octubre. Les sessions tindran lloc en un doble format, presencial i en línia, i es podran seguir tant des de la Sala de Graus de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona, com de forma telemàtica a través de la plataforma Zoom.

A més de facilitar la participació al Seminari, el format híbrid ha permès incrementar el nombre d’inscripcions d’arreu del món, ampliar les comunicacions presentades i aconseguir que tinguin una procedència més diversa i, en conseqüència, assolir una major projecció internacional. De les 30 intervencions programades, la meitat provenen de fora de l’Estat espanyol, i són d’11 països diferents.

En el marc del seminari també s’organitzen diverses activitats obertes al públic, entre les quals destaca la projecció habitual de cinema mut amb música en directe de piano, que en aquesta ocasió tindrà lloc el dimecres 20 d’octubre, a les 20 h, al Cinema Truffaut. Es tracta d’una activitat impulsada per la Filmoteca de Catalunya amb films de Segundo de Chomón, en el marc de l’Any que commemora el 150è aniversari del naixement d’aquest pioner del cinema català.

Aquest seminari, de periodicitat biennal, té lloc des del 1999 sota una temàtica que proposa l’organització i que és el nexe comú de totes les activitats de l’esdeveniment. Les ponències s’encarreguen a diferents investigadors/ores destacats/ades i la presentació de comunicacions es distribueix a partir d’una convocatòria internacional. Dins de cada seminari hi ha també un apartat especial dedicat a les comunicacions sobre precinema, malgrat que no responguin a la temàtica central del seminari en qüestió.

En aquesta edició, el Seminari s’emmarca en el projecte del Ministeri d’Economia i Competitivitat “Mundos virtuales en el cine de los orígenes: dispositivos, estéticas y públicos”, desenvolupat des de la Universitat de Girona.

Dossier de premsa
Tornar